به نقل از ایسنا، تهران بزرگ با جمعیتی چند ده میلیونی، سردر موضوع کم آبی کلانشهرهای کشور شده است. در همان حال همسایه بزرگی به نام کرج و پیراشهریهای پرمصرفی به نام لواسان دارد که طبق شواهد و قراین در پرمصرفی آب، پیشرو هستند.
طبق بررسیها طی سالهای اخیر با وجود هشدارها در همان کلانشهر تهران، نه تنها از بلندمرتبهسازی، تراکم فروشی و شهرک سازی و کمابیش تخریب بقایای باغها کاسته نشده است، بلکه این عوامل بحران ساز تکرار شدهاند.
به اذعان یک کارشناس، شاید تهران، با ادامه این روند روزگار سختی را پیش رو داشته باشد و دقیقا از همان نقطهای که در قله توسعه نامتوازن و ناپایدار قرار گرفته است و از سویی رشد فزاینده قیمت املاک تهران تنها و تنها به مدد انتقال آبهای بین حوضهای بوده است.
داریوش مختاری با بیان اینکه تصور کنیم املاک تهران در یک ابرشهر کم آب یا بی آب، چه ارزشی خواهند داشت؛ گفته بود هرگز نمیتوان برای املاک شهری که دائما در رشد و ساخت و ساز و همزمان در افول آبی هستند، ارزش مالی و بهایی را پذیرفت.
این کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی با بیان اینکه چگونه قرار است برای کم آبی یک ابرشهر راهی بیابیم، در حالی که اجرای بیشتر راهکارهای کم آبی، بلندمدت است، تاکید کرده بود: قلمرو آموزش بسیار دیربازده و بلندمدت است. نصب شیرآلات کاهنده با آزمون و خطای بسیار همراه هست و تا به بار بنشیند، کار اجرایی زیادی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه برچسب لوازم خانگی، زمان بر و نیازمند فرهنگ سازی است. اعمال تعرفه ها، آسان نیست و دشواریهای اجتماعی خودش را دارد، گفت: جداسازی آب نوشیدنی از بهداشتی نیز، فرایندی چند دههای است.
مختاری با بیان اینکه اکنون کلانشهرهای کشور دقیقا در همان گلوگاهی قرار گرفتهاند که راهکارها، دو یا سه دهه از تنگناها و دشواری ها، باز ماندهاند، گفت: دقیقا همان جایی که این داستان محیط زیستی به ما درس میدهد؛ "یک شعبده باز میتواند از آستین خود چند خرگوش یا کبوتر بیرون بیاورد ولی هرگز نمیتواند یک فیل و یا فیلهای بزرگ و بزرگتر بیرون بیاورد"؛ وضعیت امروز کم آبی کلانشهرهای کشور، یادآور همان شعبده باز است، برای تهران کم آب نمیتوان به طور معجزه آسا کاری کرد.
وی ادامه داد: فقط میتوان، ناامید نشد و از شهروندان خواست که مشارکت کافی را داشته باشند و اگر پیشتر آموزش و فرهنگ سازی کافی نشده است، بدانند با مشارکت شهروندان میتوان دست کم ۳۰ درصد از مصرف آب شهری کاست.
به نظر میرسد اکنون این مشارکت از یک الزام و جبر طبیعت ناشی میشود، راهی که با فرهنگ سازی نپیمودیم، طبیعت به جبر به ما میآموزد و چنانچه بلندمرتبه سازی و شهرک سازی متوقف شود، میتوان انتظار داشت شهروندان نیز به طور پایدار، با کاهش مصرف آب همراهی و همکاری کنند. توسعه، فرایند تکاملی و تدریجی است. باید دیدگاهایمان را اصلاح کنیم و نهادهای مدیریت آب و شهری نیز، همپای تغییر دیدگاه و نگرش شهروندان رشد مثبت و سازنده کنند.
انتهای پیام/