۱۸:۵۷

۱۴۰۵/۰۲/۱۰

آژانس انرژی: جهان با بزرگترین بحران انرژی رو‌به‌رو است

تنگه هرمز
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین هشدار خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی بر اثر جهش حاد قیمت نفت، عملاً وارد یک بحران تمام‌عیار شده است.
کد خبر : ۶۰۷۰
به گزارش هاب صنعت؛

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، اعلام کرد که اقتصاد جهانی پس از افزایش شدید قیمت نفت، به‌تدریج به یک بحران بزرگ و تمام‌عیار لغزیده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، بیرول با اشاره به وضعیت بی‌سابقه بازار‌های جهانی انرژی هشدار داد: جهان امروز با بزرگترین بحران انرژی در کل تاریخ بشر رو‌به‌رو است و بازار‌های نفت و گاز نیز شرایط فو‌العاده دشوار و حادی را پشت سر می‌گذارند.

وی تأکید کرد که افزایش حاد قیمت نفت، زنگ خطر جدی برای تمام اقتصاد‌های جهان به صدا درآورده و این شوک نفتی، عملاً انحراف خطرناکی را در مسیر رشد و ثابت اقتصادی کشور‌های مصرف‌کننده ایجاد کرده است.

با آغاز جنگ نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در ۲۸ فوریه ۲۰۲۶، تنگه هرمز عملاً مسدود شده و اقتصاد جهانی با بزرگترین بحران انرژی نیم قرن اخیر مواجه شده است. این تنگه که دریای عمان را به خلیج‌فارس متصل می‌کند، به‌عنوان یگانه مسیر دریایی صادرات انرژی از خلیج‌فارس، سهمی ۲۰ تا ۲۱ درصدی در حمل نفت خام و ۲۵ درصدی در صادرات گاز طبیعی جهان دارد و به همین دلیل آن را حساسترین «گلوگاه نفتی جهان» می‌نامند. 

با مسدودشدن این شریان حیاتی، روزانه دستکم ۱۰ تا ۱۳ میلیون بشکه نفت از بازار جهانی خارج شده و قیمت نفت برنت با جهشی تاریخی از محدوده ۸۰ دلار پیش از جنگ، در عرض چند هفته از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد و تا ۱۰۸ دلار در هر بشکه پیش رفت. این شوک نفتی به‌سرعت به پمپ بنزین‌ها رسید؛ به‌طوری که قیمت بنزین در آمریکا تنها دو ماه پس از آغاز جنگ، از ۲.۹۸ دلار در هر گالن به به میانگین ۴.۳۰ دلار در هر گالن جهش کرد و رکورد چهار ساله را شکست. 

افزایش سرسام‌آور نرخ انرژی، جهان را در آستانه یک رکود تورمی عمیق قرار داده و کارشناسان نسبت به تبعات گسترده آن برای مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha