دونالد ترامپ، رئیسجمهور وقت آمریکا، مهر ۱۳۹۷ (سپتامبر ۲۰۱۸) در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با راهاندازی «کمپین جدید فشار اقتصادی» علیه ایران اعلام کرد: «از پنجم نوامبر (۱۴ آبان ۱۳۹۷)، جلوی فروش نفت ایران را خواهیم گرفت. از همه ملتها میخواهیم رژیم ایران را منزوی کنند.»

این اظهارات در حالی بیان میشد که دولت ترامپ یکطرفه از برجام خارج شده و وعده «رساندن صادرات نفت ایران به صفر» را سرلوحه سیاست فشار حداکثری خود قرار داده بود.
حالا، سالها پس از آن تهدید، آمارهای رسمی و گزارشهای بینالمللی نشان میدهد که وعده «قطع کامل فروش نفت ایران» نه تنها محقق نشده، بلکه ایران با تکیه بر راهکارهای مهندسی، مشتریان غیررسمی و افزایش ظرفیت پالایش داخلی، نه تنها صادرات خود را حفظ کرده، بلکه آسیبپذیری از تحریمها را به طرز چشمگیری کاهش داده است.
کارشناسان اقتصادی و نفتی، سخنان اخیر ترامپ (که با محاصره دریایی ایران و افزایش تشدید تحریمها بدنبال فشار بر ایران است) را تکرار همان الگوی پوشالی میدانند؛ الگویی که در عمل توان توقف کامل جریان نفت ایران را نداشته و ندارد. تجربه ثابت کرده است که بازار نفت و اراده کشورهای مستقل، هرگز تسلیم کامل بلیطهای سیاسی واشنگتن نشده است.
انتهای پیام/