بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ورود به مذاکره با آمریکا از ابتدا با این پیشفرض صورت گرفت که ممکن است هر اتفاقی (تکرار حوادث گذشته) دوباره رخ دهد؛ بنابراین همزمان با آمادگی برای مذاکره، کشور باید برای هر سناریویی در آمادهباش کامل باشد.
وی با بیان اینکه شرکت در مذاکره هرگز به معنای وجود یا ایجاد اعتماد نبود؛ ما با آگاهی از بیاعتمادی وارد گفتوگو شدیم افزود: نگرانیهایی که درباره برنامه هستهای ایران مطرح میشود، مبنای واقعی ندارد؛ با این حال، ایران در مقطعی برای رفع همین ادعاها وارد مذاکره و توافق شد.
بقایی ادامه داد: در نهایت با وجود اتفاقات خرداد، تصمیم نظام بر ورود به فرآیند مذاکره بود و در آخرین دور، بر سر برخی پارامترهای اصلی برای تفاهم اولیه، از نگاه آنها برای رفع نگرانی و از نگاه ما برای تضمین حقوق هستهای ایران، توافق حاصل شد.
وی افزود: بر همین اساس، به پیشنهاد طرف مقابل مقرر شد جلسهای در وین با حضور آژانس بینالمللی انرژی اتمی برگزار شود تا درباره ابعاد فنی موضوع گفتوگو شود؛ این آخرین توافق مشترک ۲ طرف بود.
بقایی اظهار کرد: ادعای تمایل ایران به ساخت بمب هستهای هرگز از سوی ما مطرح نشده؛ این روایتها بیشتر فرافکنی طرف مقابل است و حتی محاسبات مربوط به ۱۰ بمب نیز ساخته و پرداخته تحلیلهای خود آنهاست.
وی ادامه داد: بیش از ۲ دهه است که جهان با روایت بمب هستهای ایران ترسانده میشود؛ در حالی که این موضوع بیش از آنکه واقعیت باشد، یک تصویرسازی سیاسی برای فشار بوده است.
انتهای پیام/