محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در گفتوگوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه دشمن در ۴۰ روز مجبور شد آتشبس برقرار کند اظهار کرد: هرچه زمان گذشت دشمن متوجه شد که نواخت آتش ما تغییر نکرد. در اصفهان با اتفاقی بدتر از طبس مواجه شد.
وی با بیان اینکه دشمن در باز کردن تنگه هرمز ناکام ماند و کسی هم به او کمک نکرد افزود: این که دشمن شکست خورد که روشن است، اما این با این که بگوییم ما ارتش آنها را منهدم کردیم متفاوت است. دشمن به دنبال تغییر رژیم و ونزوئلاسازی ایران بود تا نفت ما را به حراج بگذارد، اما شکست خورد.
قالیباف: اجازه نمیدهیم آمریکاییها بگویند ما در تنگه هرمز منافع داریم
وی افزود: تنگه هرمز تنگهای است که مردم دنیا و کشورها باید از آن استفاده کنند؛ ما متوجه این موضوع هستیم؛ ما مثل آمریکا نیستیم ببلعیم و هر چه میخواهیم را ببریم.
قالیباف ادامه داد: اجازه نمیدهیم آمریکاییها بگویند ما در تنگه هرمز منافع داریم و بخواهند در آن دخالت کنند ما مواظب حقوق و حق کشورهای دنیا با پروتکلهای خودمان هستیم.
وی با بیان اینکه روشن میگویم چند روز است تنگه هرمز را محاصره کردند؛ یعنی همه دنیا از آن عبور کنند جز ایران! عجب تصمیم نادانی و احمقانهای! اظهار کرد: مگر امکانپذیر است همه از تنگه هرمز عبور کنند جز ایران؟ این هم اشتباه دیگر آنان است اگر محاصره را رها نکنید حتما تردد در تنگه هرمز محدود خواهد شد و تردیدی در آن نیست.
وی افزود: دیروز نیز به اقای عاصم منیر گفتم دشمن نباید اقداماتی مثل محاصره دریایی که موجب نقض آتشبس است انجام دهد.
پاسخ قالیباف به این سوال که چرا مذاکره با آمریکا را تکذیب کردید ولی چند روز بعد به اسلامآباد رفتید
رئیس مجلس اظهار کرد: اول بگویم اگر ما همان موقع که ترامپ گفت در حال مذاکره با آمریکا بودیم این همه اولتیماتوم برای چه بود؟ چرا تهدید به زدن زیرساختها میکرد؟
وی ادامه داد: از بصیرت، شجاعت و غیرت ملت ایران و بانوان ایرانی که با غیرت از مردان ما در میدان بودند متشکرم وقتی گفتند میخواهند پلها و نیروگاههای ما را بزنند وقتی دیدم انان دست زن و بچههای خود را گرفته و زنجیرههای انسانی دور این نیروگاهها و پل درست کردند شرمنده آنان شدم.
قالیباف گفت: این ملت توانست ابرقدرت و رژیم سفاک صهیونیستی را زمین گیر کند ما تا ۴۸ ساعت قبل از آتش بس هیچ مذاکرهای انجام ندادیم، ترامپ استاد دروغ گفتن و جنگ روانی است روز گذشته ۸ توئیت منتشر کرد که ۷ مورد آن دروغ بود.
وی افزود: مذاکرات از زمانی شروع شد که ترامپ توئیت درخواست آتش بس را منتشر کرد، مذاکرات ما از شنبه که به پاکستان رسیدیم آغاز شد و قبل از آن صرفا در ۴۸ ساعت آخر جنگ و منتهی به آتش بس، از طریق پاکستان تبادل پیام صورت گرفت.
قالیباف: در چند موضوع هستهای و تنگه هرمز اختلاف نظر داریم البته نفس مذاکره برای تفاهم است، اما ما اصول خود را داریم
رئیس مجلس با بیان اینکه در مذاکرات سه جانبه خیلی تاکید داشتیم که ما کاملا به آمریکا بی اعتمادیم و روشن آن را بیان کردیم افزود: اکنون نیز در چند موضوع هستهای و تنگه هرمز اختلاف نظر داریم البته نفس مذاکره برای تفاهم است ولی ما اصول خود را داریم.
وی ادامه داد: چیزی که برای ما اصل است بی اعتمادی به آمریکاست ما حسن نیت داریم و صلح پایداری میخواهیم که دوباره جنگ تکرار نشود رژیم و آمریکا مدام چرخه جنگ_ آتش بس و صلح داشتند باید این چرخه بشکند و صلح پایدار باشد و تضمین شود که دیگر جنگ تکرار نخواهد شد.
انتهای پیام/