ادوارد فیشمن، استاد دانشگاه کلمبیا گفت: حالا ایران بهطور واقعی از یک نقطهی تنگ، یک گلوگاه فیزیکی استفاده میکند، و این بسیار مختلکنندهتر از هر چیزی است که انتظار داشته باشید. ایران از تجربهی دههها تحریم مالی درس گرفته است.
وی افزود: خب، ایران گفت مهمترین گلوگاه انرژی، تنگه هرمز است که دقیقاً در همسایگی ما قرار دارد. ما میتوانیم آن را ببندیم و فشار اقتصادی ویرانگری بر ایالات متحده وارد کنیم و به همین دلیل است، صراحتاً، که دولت ترامپ بهشدت به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت است.
فیشمن ادامه داد: باید یادمان باشد که ترامپ گفت نه تنها قصد دارد کشتیهای ایرانی را از عبور از تنگه هرمز متوقف کند، بلکه اگر یک کشتی چینی یا هندی به ایران عوارض پرداخت کند، به نیروی دریایی آمریکا دستور خواهد داد که یک کشتی چینی را بازرسی و توقیف کند. این یک سطح کاملاً دیگر از جنگ است. این یعنی یک جنگ جهانی درسته؟ آمریکا اساساً در حال به راه انداختن آن است و من تعجب نخواهم کرد.
انتهای پیام/