۱۶:۲۹

۱۴۰۴/۰۱/۱۰

کار در پایتخت انرژی ایران حتی در ایام نوروز تعطیلی ندارد

کار در پایتخت انرژی ایران حتی در ایام نوروز تعطیلی ندارد
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه ۷۰ درصد گاز، ۵۰ درصد خوراک صنعت پتروشیمی و ۴۰ درصد خوراک مورد نیاز تولید بنزین کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود، بیان کرد: کار در این میدان مشترک ثانیه‌ای نمی‌تواند متوقف باشد، نه‌تنها در تعطیلات نوروز، بلکه در هیچ روز و ساعتی، کار در پارس جنوبی که روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند، تعطیلی ندارد.
کد خبر : ۵۳۸

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از شانا؛ تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه از آغاز دولت چهاردهم کشور با شرایط خاصی مواجه بود اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بودیم، بحث زمستان سخت بود، زیرا سال ۱۴۰۳ سرما زودتر از همیشه آغاز شد و تداوم زیادی نیز داشت تا آنجا که سال منحصربه‌فردی را از نظر سختی زمستان پشت سر گذاشتیم. در این میان شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت ویژه‌ای در تأمین سوخت کشور ایفا کرده است، این موضوع در ماه‌های اخیر همواره مطرح و تقریباً به یک فرهنگ عامه تبدیل شده است و همه اطلاعات کامل را در خصوص وضعیت این شرکت دارند.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود که سهم کلیدی در تأمین انرژی چه در حوزه بنزین، چه در تأمین سوخت بخش خانگی، نیروگاه‌ها، صنایع عمده و خوراک پتروشیمی‌ها دارد افزود: بنابراین تأمین گاز با توجه به شرایط خاص زمستان سال گذشته، همت مضاعفی را می‌طلبید. با این حال، با وجود آنکه با تغییر دولت، تیم جدید در شرکت مستقر شده بود، به‌سرعت توانستیم اصلاحات لازم را در سطوح مدیران و فعالیت‌هایی که باید مقدمه فعالیت‌های اصلی باشد، انجام دهیم و برای مواجهه با شرایط سخت آماده شویم.

دهقانی ادامه داد: به لطف خدا و همت فراگیر و همه‌جانبه‌ای که همکارانم در واحد‌های ستادی و به‌خصوص واحد‌های عملیاتی داشتند، توانستیم رکورد افزایش تولید به میزان ۷۱۶ میلیون مترمکعب را که در تاریخ برداشت از میدان پارس جنوبی بی‌سابقه بوده، به ثبت برسانیم. امیدواریم این رقم را امسال به ۷۳۰ میلیون مترمکعب در روز برسانیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه نسبت به سال ۱۴۰۲، حداقل ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز محقق شد و چند چاه جدید را به مدار تولید آوردیم افزود: این امر نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت، اقدام‌های هماهنگ، راهبردی و با فعالیت مستمر و مضاعف نتیجه داد. در تلاشیم با نگهداشت و افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، در سال‌های بعد کمبود گاز کمتر، یا به‌طور کامل رفع شود.

وی با بیان اینکه سه دسته فعالیت در پارس جنوبی در حال انجام است که برای همه این فعالیت‌ها کار کارشناسی انجام شده است افزود:  نخستین مورد، تکمیل فاز‌های موسوم به ۳۵ ماهه است که شامل فاز ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰-۲۱ و ۲۲ تا ۲۴ می‌شود. با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در این فاز‌ها در مجموع ۲۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت فعلی تولید گاز از پارس جنوبی افزوده می‌شود و امیدواریم بر اساس زمان‌بندی دقیق، در کمتر از ۲۰ ماه به این هدف برسیم. نکته مهم آن است که میدان پارس جنوبی ابعاد بزرگی در دریا دارد از همین رو در هر بخش آن فشار مخزن متفاوت است.

دهقانی با بیان اینکه فعالیت دوم که در چند ماه گذشته انجام شد، استقرار همزمان چهار دکل جدید حفاری در پارس جنوبی در قالب طرح‌های حفاری‌های جدید موسوم به اینفیل (حفاری درون‌میدانی) است ادامه داد: اکنون این چهار دکل در حال حفاری هستند و نخستین چاه موسوم به چاه‌های اینفیل در میانه اسفند سال ۱۴۰۳ وارد مدار تولید شد. فروردین امسال نیز یک چاه جدید به مدار تولید می‌آید. بر اساس این طرح درمجموع ۳۵ حلقه چاه از محل طرح موسوم به حفاری جدید حفاری می‌شود که می‌تواند تولید گاز از میدان پارس جنوبی را افزایش دهد و بعد از چند سال اول نیز در نگهداشت تولید فعلی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه بخش سوم فعالیت‌ها در پارس جنوبی نیز مربوط به طرح فشارافزایی است اظهار کرد: فلسفه وجودی طرح فشارافزایی، نگهداشت تولید است تا با افت تولید مواجه نشویم. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح فشارافزایی، حدود ۱۷ میلیارد دلار است و امیدوارم تأیید شورای اقتصاد و مصوبات صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی به‌سرعت انجام شود و عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان با کشور همسایه (قطر) شریک است افزود: اکنون حدود ۳ دهه است که هر دو کشور برداشت گاز از این مخزن مشترک را آغاز کرده‌اند و طبیعی است که میدان وارد نیمه دوم عمر خود شود. به این معنا که با برداشت مستمر، طبیعی است فشار مخزن کاهش می‌یابد و از همین رو استفاده از فناوری‌ها برای فشارافزایی با هدف ازدیاد برداشت و نگهداشت تولید ضروری و گریزناپذیر است.

دهقانی ادامه داد: حتی ممکن است برای آغاز فشارافزایی تا حدی دیر شده باشد که بخشی از این تأخیر به‌دلیل تنگنا‌هایی است که با عنوان تحریم بر صنعت نفت ایران تحمیل شده است. از سال‌های گذشته مقدمات اجرای این طرح شروع شده است، اما طی چند ماه گذشته یک همت همگانی در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای اجرای طرح فشارافزایی به‌عنوان یک طرح راهبردی شکل گرفت و با تمام فراز و فرود‌هایی که داشتیم این قرارداد‌ها با سازندگان و پیمانکاران ایرانی نهایی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس امضای این قراردادها را آغاز فصلی نوین در میدان عظیم پارس جنوبی دانست و ادامه داد: امیدوارم بتوانیم مراحل اجرایی آن را که شامل تأمین مالی و مدیریت این قرارداد‌ها است به نتیجه برسانیم، البته اجرای طرح فشارافزایی کار بزرگ و سختی است و در کنار آن نیز با چالش‌ها و تنگنا‌هایی روبه‌رو هستیم، اما در تلاشیم با تکیه بر تجربه پیمانکاران ایرانی در سال‌های گذشته، این طرح انجام شود. 

وی درباره برنامه‌های شرکت نفت و گاز پارس برای جبران ناترازی گاز گفت: در دولت چهاردهم یک بار همه محدودیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی کردیم تا بدانیم چه امکاناتی در اختیار ماست، چه فرصت‌هایی داریم و چه منابعی و چه محدودیت‌هایی داریم تا بتوانیم با تخصیص بهینه منابع و اولویت‌بندی فرصت‌ها با حداقل زمان و هزینه، افزایش برداشت از پارس جنوبی را محقق کنیم و جبران بخشی از ناترازی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سند اصلی برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌ها همان سند پنج ساله توسعه کشور است ادامه داد: در بخش گاز بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی وجود دارد که باید ظرف پنج‌سال آینده برای آن سرمایه‌گذاری شود، از این مقدار حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن تکلیف شرکت نفت و گاز پارس است که با توسعه میدان‌های جدید به‌دست می‌آید. مهم‌ترین این میدان‌ها شامل میدان کیش، فرزاد، پارس شمالی، بلال و سایر میدان‌هایی است که در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و برای توسعه آنها باید تأمین مالی انجام شود تا در چهار سال آینده بتوانیم به اهداف تعیین‌شده برسیم.

دهقانی با بیان اینکه کار توسعه در میدان بلال شروع شده و برنامه این است که طی ۲ تا سه سال آینده تولید گاز را از این میدان آغاز کنیم افزود: در میدان گازی کیش نیز امیدواریم حداکثر بین ۳ تا ۴ سال بعد بتوانیم یک فاز معادل ۲۸ میلیون مترمکعب تولید روزانه گاز را توسعه دهیم. در فاز اول مصوبات بالادستی را داریم، مدارک مهندسی پایه تکمیل شده و به‌زودی مناقصات آن را شروع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: میدان پارس شمالی نیز وضع مشابهی دارد و فاز اول آن معادل ۲۸ میلیون مترمکعب ظرفیت جدید گازی ایجاد می‌کند، معتقدم ظرف سه سال امکان توسعه فاز اول میسر است. در این میدان نیز در مرحله برگزاری مناقصات هستیم، بنابراین برای توسعه سه میدان بلال، کیش و پارس شمالی مجوز‌های بالادستی اخذ و هدف‌گذاری فنی و اجرایی مشخص شده است. برای توسعه میدان فرزاد نیز که مشکلات فنی بیشتری دارد، چند سالی است قرارداد بیع‌متقابل با شرکت پتروپارس امضا شده است.

وی افزود: درمجموع طبق پیش‌بینی‌ها، حدود ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در چهار سال پیش رو از محل این میدان‌ها افزون بر میدان پارس جنوبی به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه و بخشی از ناترازی از این محل رفع می‌شود. در حالی از افزایش ظرفیت تولید ۱۵۰ میلیون مترمکعبی در چهار سال آینده صحبت می‌کنیم که طی سه سال گذشته، حداکثر ظرفیت جدید تولید گاز ۱۵ میلیون مترمکعب بود و مقایسه این اعداد نشان می‌دهد هدف‌گذاری انجام‌شده در دولت چهاردهم تا چه میزان بزرگ است.

دهقانی با بیان اینکه نه‌تنها تعطیلات نوروز، بلکه هیچ روز و هیچ شبی و هیچ ساعت و هیچ لحظه‌ای شرکتی که روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند، تعطیلی ندارد اظهاد کرد: شرکت نفت و گاز پارس، ۷۰ درصد گاز مورد نیاز یک جمعیت حدود ۹۰ میلیون نفری را برداشت و ۵۰ درصد خوراک صنعت پتروشیمی را تأمین می‌کند، همچنین حدوداً ۴۰ درصد خوراک مورد نیاز بنزین کشور از تولیدات این میدان تأمین می‌شود. درمجموع از محل تولید این میدان، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور رقم می‌خورد، بنابراین کار در این میدان مشترک ثانیه‌ای نمی‌تواند متوقف باشد.

وی افزود: در هر ساعت از شبانه‌روز، بیش از هزار نفر در سکو‌های وسط دریا برای حفظ یکپارچگی و پیوستگی تولید، مشغول عملیات اجرایی، بهره‌برداری و تعمیراتی هستند. این همکاران حتی در لحظه تحویل سال نیز مشغول کارند. بنده نیز به‌عنوان یک عضو کوچک از این پیکره بزرگ، سعی خواهم کرد در کنارشان باشیم.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha