۱۶:۳۷

۱۴۰۵/۰۱/۰۵

وزیر نفت خواستار محکومیت حمله‌ها به تأسیسات صنعت نفت ایران شد

وزیر نفت
وزیر نفت در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محکومیت حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به تجهیزات و تأسیسات راهبردی صنایع نفت و گاز ایران از سوی این نهاد بین‌المللی شد.
کد خبر : ۵۳۱۵
به گزارش هاب صنعت؛

وزیر نفت در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره پیامد‌های فاجعه‌بار انسانی و محیط زیستی حمله‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا به تجهیزات و تأسیسات راهبردی صنایع نفت و گاز ایران خواستار محکومیت این اقدام‌های خصمانه از سوی این نهاد بین‌المللی شد. در متن پیام محسن پاک‌نژاد خطاب به آنتونیو گوترش، آمده است:

«رژیم صهیونیستی و آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه و تجاوز‌های نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی آن، در دو نوبت یکی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۴ و دیگری در ۲۷ اسفند ۱۴۰۴، جنایات دیگری را مرتکب شدند. در این حمله‌ها که فراتر از یک عملیات نظامی محدود و به‌منزله آغاز یک جنگ تمام‌عیار علیه امنیت انرژی و اقتصاد ایران است، مخازن و تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت در تهران و نیز پالایشگاه‌های گازی منطقه پارس جنوبی در شمال خلیج فارس هدف قرار گرفت.

متأسفانه، این حمله‌ها با استفاده از حریم هوایی و فضای برخی کشور‌های همسایه انجام شده است که نشان‌دهنده پیچیدگی ابعاد امنیتی این تجاوز و لزوم مسئولیت‌پذیری دولت‌های منطقه در قبال اقدام‌های تجاوزکارانه صورت‌گرفته از خاک یا حریم آنهاست.

این حمله‌ها نه تنها منجر به نابودی بخش قابل‌توجهی از تجهیزات و تأسیسات راهبردی صنایع نفت و گاز ایران و وارد آوردن خساراتی به شبکه انرژی کشور شد، بلکه پیامد‌های فاجعه‌بار انسانی و محیط زیستی زیر را هم به‌دنبال داشته است:

فاجعه محیط زیستی: آتش‌سوزی‌های مهیب ناشی از اصابت موشک‌ها به تأسیسات نفت و گاز و پالایشگاه‌ها، به انتشار حجم عظیمی از گاز‌های گلخانه‌ای و آلاینده‌های سمی در منطقه منجر شده است. این آلودگی شدید هوا، سلامت ساکنان منطقه و همچنین اکوسیستم حساس خلیج فارس را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

بحران انرژی و اختلال در زندگی روزمره: اختلال در زنجیره تأمین گاز و سایر حامل‌های انرژی، زندگی میلیون‌ها نفر از مردم غیرنظامی ایران را تحت تأثیر قرار داده و فعالیت هزاران واحد تولیدی و صنعتی را با اختلال روبه‌رو کرده است.

عالیجناب.

جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر هیج تجاوزی نبوده و خواستار تشدید تنش در منطقه نیست. اما، هم‌دستی و بی‌عملی برخی از کشور‌های منطقه در قبال استفاده متجاوزان از حریم خود و همچنین سکوت تأسف‌بار مجامع بین‌المللی در محکومیت این جنایات، به رژیم صهیونیستی و آمریکا جرأت داده است تا با تصور مصونیت از پیامد‌های قانونی و بین‌المللی، به جنایت‌های خود در دامنه‌ای وسیع‌تر ادامه دهند.

بی‌تردید، نقش جنابعالی به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌تواند تعیین‌کننده و اثربخش در توقف این جنایات باشد. انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به‌عنوان عالی‌ترین نهاد حافظ صلح و امنیت بین‌المللی، موضعی قاطع و صریح در محکومیت این تجاوز اتخاذ کرده و اقدام‌های مؤثری برای توقف فوری حملات، جبران خسارات وارده و بازدارندگی از تکرار این فجایع به عمل آورد.

عملکرد شایسته و بی‌طرفانه شما در این موقعیت خطیر، نه تنها به اعاده صلح و امنیت در منطقه و جهان یاری خواهد رساند، بلکه گامی مؤثر در بازسازی اعتماد جامعه بین‌المللی به این سازمان و جایگاه والای آن در صیانت از عالی‌ترین ارزش‌های انسانی مشترک خواهد بود.»

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha