به نقل از خبرگزاری ایرنا، در تازهترین گفتار درمانی تیم کاخ سفید، اسکات بنت وزیر دارایی آمریکا در حالی که تجاوز این کشور به ایران منجر به اختلال در حمل و نقل دریایی و افزایش بهای انرژی در جهان شده است، در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از روز جمعه - ۲۹ اسفند - به طور موقت تحریمهای مربوط به نفت ایران که در حال حاضر در دریا است را لغو کرد و اجازه داد که به اکثر کشورها فروخته شود. این مجوز شامل نفتی میشود که از ۲۰ مارس در کشتیها بارگیری شده و تا ۱۹ آوریل تمدید میشود.
وی مدعی شد که آمریکا این تصمیم را برای تقویت عرضه انرژی و حفظ ثبات بازار جهانی اتخاذ کرده و این مجوز محدود و کوتاه مدت برای فروش نفتهایی خواهد بود که ایران در دریا دارد.
اعلام این تصمیم در حالی صورت میگیرد که هفته گذشته و در روزهای ابتدایی مدیریت تنگه هرمز از سوی ایران اعلام کرده بود که تحریمهای نفتی روسیه را به صورت موقت تعلیق میکند تا به زعم آنان، با ورود نفت روسیه به بازار بخشی از کسری ایجاد شده در عرضه نفت متوقف شود.
این در حالی است که پس از اعلام لغو تحریم نفت روسیه، بازار جهانی نفت، واکنش چندانی به این تصمیم نداشت و حتی مشخص شد که یک سوم نفت روسیه را از قبل شرکتهای هندی خریداری کردهاند و بنابراین نفت چندانی از این محل به بازارهای جهانی عرضه نمیشود و نمیتواند پاسخگوی نیاز روز افزون پالایشگاههای جهان به طلای سیاه باشد.
در مورد ایران نیز ادعای وزیر دارایی آمریکا، با پاسخ وزارت نفت ایران روبهرو شد؛ سامان قدوسی مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت در پاسخ به این ادعای آمریکا اعلام کرد که ایران نفت خام مازاد برای عرضه ندارد.
به گفته قدوسی، «در حال حاضر اساساً ایران نفت خام مانده بر روی آب و مازاد جهت عرضه در سایر بازارهای بینالمللی ندارد و اظهارنظر وزیر خزانهداری آمریکا صرفا با هدف امیدواری دادن به خریداران و کنترل روانی بازار است.»
در حال حاضر اساساً ایران نفت خام مانده بر روی آب و مازاد جهت عرضه در سایر بازارهای بینالمللی ندارد و اظهارنظر وزیر خزانهداری آمریکا صرفا با هدف امیدواری دادن به خریداران و کنترل روانی بازار است.
اگرچه منابع ثانویه و تایید نشده مدعی هستند که ایران بالغ بر ۱۵۰ میلیون بشکه نفت روی آب دارد- موضوعی که اساسا از سوی ایران رد شده است و همه نفتهای ایران دارای مشتریان مشخص هستند-، اما حتی در صورت صحت بخشی از این ادعا، باید این نکته را متذکر شد که این میزان نفت مصرف یک روز جهان هم نیست و نمیتواند گرهای از مشکل افزایش روز افزون بهای انرژی در جهان بردارد.
سبک گفتار درمانی ساکنان کاخ سفید برای اثرگذاری بر بازار انرژی فقط به توئیتها و گفتارهای مسئولان آن محدود نمیشود؛ در این میان رسانههای همسو با غرب نیز از شامگاه گذشته مدعی شدهاند که شرکتهای آسیایی به دنبال خرید نفت ایران هستند در حالی که اینگونه خبرسازیها فقط برای ساعاتی بر بازار جهانی نفت اثر دارد و فروشندگان و خریداران نفت با واقع بینی بیشتری نسبت به ساکنان کاخ سفید و با این چشم انداز که تنگه هرمز برای مدت بیشتری بسته خواهد ماند و عرضه نفت روز به روز محدودتر خواهد شد، دست به قیمت گذاری و داد و ستد این طلای سیاه میپردازند.
جهش قیمت نفت نه فقط بر بازار انرژی جهان اثرگذاشته است، بلکه صنایع مرتبط با آن حتی حمل و نقل و هوانوردی، گردشگری و ... نیز با افزایش سرسام آور قیمتها روبهرو هستند؛ موضوعی که در مراحل بعد تورم و رکود را در اقتصاد جهانی به ارمغان خواهد آورد.
اذعان وزیر انرژی آمریکا به از بین رفتن توازن بین عرضه و تقاضا در بازار نفت گویای واقعیتی است که گفتار درمانی کاخ سفید علاج آن نیست؛ پیشتر رئیس آژانس بین النللی انرژی گفته بود که عادی شدن جریان انرژی از خلیجفارس، ممکن است حداقل ۶ ماه طول بکشد.
«فاتح بیرول» در مصاحبه با فایننشال تایمز با بیان اینکه میزان نفتی که قطع شده است، بیشتر از مقداری است که در شوکهای دهه هفتاد قطع شده بود، این نکته را متذکر شده است که میزان گاز متوقف شده در حال حاضر بیش از دو برابر مقداری است که در سال ۲۰۲۲ از روسیه به اروپا قطع شده بود و بنابراین قیمتهای انرژی ممکن است تا زمانی که حملونقل از تنگه هرمز تحت تأثیر قرار گیرد، همچنان افزایش یابد.
در روزهایی که تحلیلگران بازار انرژی و روزنامههای آمریکایی سناریوی نفت ۱۸۰ تا ۲۰۰ دلاری هر بشکه نفت را برای سال جاری میلادی ترسیم میکنند، به نظر نمیرسد برداشتن تحریمهایی که حتی در زمانی که به شدیدترین شکل صنعت نفت ایران را نشانه رفت، اما ایران توانست با ابزارهای خود، این تحریمها را پشت سر بگذارد، چارهای برای سردرگمی ترامپ و متحدانش باشد.
انتهای پیام/