رسانههای رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه از اصابت موشکهای ایرانی به پالایشگاه نفت حیفا و قطعی گسترده برق در منطقه «کریوت» واقع در شمال این شهر خبر دادند. شبکه ۱۵ تلآویو با تأیید این خبر اعلام کرد که سانسور نظامی پس از ساعاتی بالاخره اجازه انتشار خبر اصابت موشکهای ایران به پالایشگاههای نفت حیفا را صادر کرده است
بر اساس گزارشهای میدانی، دود غلیظی از یک سایت صنعتی در حیفا پس از بمباران ایران برخاست و یک موشک ایرانی با عبور از سامانههای پدافندی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نیروگاه برق حیفا فرود آمد. منابع محلی از قطعی برق در چندین منطقه پس از جدیدترین حمله موشکی ایران خبر دادند و اعلام کردند که این حادثه به دلیل آسیبهای ناشی از حمله به زیرساختهای انرژی در منطقه رخ داده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جدیدترین بهروزرسانی عملیات «وعده صادق ۴» اعلام کرد که در موج ۶۴ این عملیات، جبهه مرکزی حیفا، محل استقرار گروههای دشمن، پالایشگاههای حیفا و همچنین شهر ریشون لتسیون با استفاده از موشکهای قدر، عماد و خیبرشکن به همراه ۹ فروند موشک خرمشهر چندسر جنگی هدف قرار گرفتهاند.
این حملات در ادامه موج گسترده پاسخ ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفته است. همزمان با حملات به حیفا، منابع خبری از فعال شدن آژیرهای خطر در مناطق گستردهای از شمال و مرکز فلسطین اشغالی و تلاش پدافند هوایی برای رهگیری موشکهای ایرانی خبر دادند
کارشناسان نظامی معتقدند که هدف قرار گرفتن پالایشگاه حیفا و قطعی برق متعاقب آن در منطقه کریوت، نشاندهنده تشدید راهبرد ایران هدف قرار دادن زیرساختهای حیاتی رژیم صهیونیستی است.
این عملیات در شرایطی انجام میشود که تنگه هرمز همچنان بر روی کشتیهای مرتبط با آمریکا و متحدانش بسته است و ایران بر شدت حملات به تأسیسات انرژی در سراسر منطقه افزوده است.
مقامات محلی در حیفا اعلام کردهاند که تلاشها برای بازگرداندن برق به وضعیت عادی در حال انجام است و کارشناسان در حال بررسی ابعاد خسارات وارده به تأسیسات انرژی هستند. تا لحظه تنظیم این گزارش، رژیم صهیونیستی از اظهار نظر رسمی درباره میزان خسارات خودداری کرده است.
پالایشگاه حیفا که شامگاه پنجشنبه هدف موشکهای ایران قرار گرفت، پیشتر نیز در جریان جنگ ۱۲ روزه خرداد ۱۴۰۴ (ژوئن ۲۰۲۵) هدف حملات موشکی ایران قرار گرفته بود و هنوز برخی از آسیبهای آن ترمیم نشده است. در آن حملات که با موشکهای خیبرشکن انجام شد، سه کارگر کشته و دهها نفر زخمی شدند و پالایشگاه برای چندین ماه مجبور به تعطیلی شد. خسارت وارده به این پالایشگاه و زیرمجموعههایش در آن حملات بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شد و رسانههای رژیم صهیونیستی حتی از طرح احتمالی انتقال این مجموعه به مکانی دیگر خبر دادند.
این پالایشگاه که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سوخت داخلی رژیم صهیونیستی را تأمین میکند، در جنگ ۱۲ روزه چنان آسیب دیده بود که برخی واحدهای آن از قبل غیرفعال شده بودند. حملات مجدد پنجشنبه شب، ضربه مضاعفی به این زیرساخت حیاتی وارد کرد و با توجه به آسیبپذیری قبلی آن، بحران انرژی را برای رژیم صهیونیستی تشدید کرده است.
انتهای پیام/