۰۲:۴۱

۱۴۰۴/۱۲/۲۳

ترانزیت نفت در تنگه هرمز ۹۷ درصد سقوط کرد

تنگه هرمز
برآورد گلدمن ساکس از کاهش ۹۷ درصدی ترانزیت نفت در تنگه هرمز به ۶۰۰ هزار بشکه در روز حکایت دارد.
کد خبر : ۵۱۵۶
به گزارش هاب صنعت؛

گزارش جدیدی که امروز جمعه در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شده، حاکی از کاهش بی‌سابقه جریان نفت از طریق تنگه هرمز است.

بر اساس برآورد‌های بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، میانگین جریان نفت عبوری از این آبراه حیاتی در روز‌های اخیر با سقوطی معادل ۹۷ درصد نسبت به سطوح نرمال، به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. 

این رقم در شرایط عادی بالغ بر ۲۰ میلیون بشکه در روز است که رقمی نزدیک به کل تولید نفت خام آمریکا محسوب می‌شود و نشان‌دهنده عمق فاجعه برای بازار‌های جهانی انرژی است.

تحلیل‌گران گلدمن ساکس با اشاره به داده‌های ردیابی کشتی‌ها تأکید می‌کنند که کاهش ثبت‌شده فراتر از سناریو‌های بدبینانه قبلی این بانک بوده است.

بر اساس این گزارش، در شرایط عادی روزانه حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی معادل یک‌پنجم مصرف جهانی از این تنگه عبور می‌کرد. اما اکنون نه تنها تردد نفتکش‌ها تقریباً متوقف شده، بلکه مسیر‌های جایگزین مانند خطوط لوله عربستان به دریای سرخ و یا پایانه‌های امارات نیز نتوانسته‌اند خلأ ایجاد شده را پر کنند. 

گلدمن ساکس تأکید کرده است که ظرفیت انتقال جایگزین از طریق خطوط لوله تنها حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده که بسیار کمتر از نیاز بازار است.

این اختلال عظیم که ناشی از تشدید تنش‌ها و حملات به تأسیسات و نفتکش‌ها در منطقه است، منجر به توقف تولید بسیاری از غول‌های نفتی حاشیه خلیج فارس شده است.

برآورد آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که حداقل ۱۰ میلیون بشکه از تولید نفت خام و میعانات منطقه از تاریخ ۱۰ مارس متوقف شده است. همچنین پالایشگاه‌ها در منطقه به دلیل کمبود خوراک و ریسک‌های امنیتی، فعالیت خود را کاهش داده‌اند که این امر زنجیره تأمین فرآورده‌های نفتی را نیز با خطر جدی مواجه کرده است.

گلدمن ساکس در گزارش خود هشدار داده است که برخلاف تصور اولیه درباره کوتاه‌مدت بودن این بحران، اکنون شواهد حاکی از ماندگاری اختلالات است. 

این بانک سناریوی جدید خود را بر اساس ۲۱ روز تداوم جریان بسیار پایین نفت (حدود ۱۰ درصد سطح عادی) و یک دوره ۳۰ روزه برای بازیابی نسبی تنظیم کرده است که بسیار طولانی‌تر از برآورد‌های قبلی (۱۰ روز اختلال) است. 

در این سناریو، انتظار می‌رود ذخایر استراتژیک کشور‌های مصرف‌کننده با سرعت بی‌سابقه‌ای کاهش یابد.

در واکنش به این رویداد، قیمت نفت برنت که از ابتدای بحران تاکنون بیش از ۳۶ درصد رشد داشته، مرز ۱۰۰ دلار را در نوردیده است. کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت تداوم این وضعیت تا پایان ماه مارس، قیمت‌ها می‌تواند از رکورد‌های تاریخی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۲ نیز فراتر رود و شوکی جبران‌ناپذیر به اقتصاد جهانی وارد کند.

کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده‌اند که قصد دارند ۴۰۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را روانه بازار کنند، اما این میزان تنها می‌تواند بخشی از کمبود عظیم عرضه را جبران نماید.

بر اساس گزارش امروزجمعه روزنامه فایننشال تایمز، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از زمان آغاز جنگ علیه ایران، زیان هنگفتی معادل ۱۵ میلیارد دلار را در بخش درآمد‌های انرژی خود تجربه کرده‌اند.

بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان (سابک) معمولاً سود سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار دارد. ۱۵ میلیارد دلار معادل سود ۳ تا ۵ ساله یک غول پتروشیمی منطقه است.

این گزارش که با استناد به تحلیل‌های دقیق شرکت کپلر متخصص در آنالیز بازار‌های کالا، تهیه شده، ریشه اصلی این خسارت را در توقف تقریباً کامل تردد کشتی‌ها در آبراه حیاتی و استراتژیک تنگه هرمز جست‌و‌جو می‌کند.

بر اساس آمار این شرکت، ارزش محموله‌های نفتی و گازی که به طور میانگین در سال ۲۰۲۵ هر روز از این مسیر عبور می‌کرد، به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسید. این ارقام شامل نفت خام، فرآورده‌های پالایشی و گاز طبیعی مایع (LNG) می‌شود. 

پیامد این انسداد فراتر از توقف کشتی‌ها رفته و کشور‌های منطقه را مجبور به اتخاذ تصمیمات بی سابقه‌ای کرده است. 

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha