۱۲:۵۹

۱۴۰۴/۱۲/۰۳

ادعای مسئولین برق کشور: با وجود تهدیدها شبکه کاملا پایدار است

ادعای مسئولین برق کشور: با وجود تهدیدها شبکه کاملا پایدار است
به گفته مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت توانیر، می‌توانیم با صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف در کل کشور ۱۰ درصد از برق کشور را صرفه‌جویی کنیم، شبکه برق با وجود تهدیدات پایدار است.
کد خبر : ۴۹۲۶
به گزارش هاب صنعت؛

به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به بروز ناترازی برق در فصل تابستان، با توجه به ارزان بودن برق در کشور ما، اگر هر چقدر هم به نیروگاه‌های کشور فشار بیشتری وارد و برق زیادتری تولید کنیم، از آن طرف تقاضا برای مصرف برق وجود دارد و رو به فزونی است؛ بنابراین بهترین راه این است که به موازات تلاش برای افزایش تولید برق، به سمت مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف نیز حرکت کند.

در این زمینه علیرضا خیامی مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت توانیر گفت: شبکه برق ایران، دارای قدمت صد سال است و با توجه به نیاز‌های جامعه هر سال گسترده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه از آن طرف با توجه به تهدیداتی که از نظر حوادث طبیعی و حوادث غیر طبیعی در کشور وجود دارد، شبکه برق خود را آماده می‌کند که در مقابل تهدیدات استقامت کند افزود: خوشبختانه شبکه برق، پایداری خوبی دارد، تا الان توانسته‌ایم شبکه برق را پایدار نگه داریم.

خیامی گفت: برای پیک تابستان و اوج مصرف برق، پیش بینی خوبی انجام شده است که بتوانیم برق خانگی را پایدار نگه داریم و هیچ یک از همشهریان و هموطنان بدون برق نمانند.

به گفته خیامی، این کار سختی است که شبکه را پایدار نگه داریم، برای کاهش ناترازی برق هم در سمت تولید با افزایش راندمان در تولید و هم از سمت مصرف که با کاهش مصرف مدیریت مصرف آن را دنبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پروژه‌ای که افتتاح شد، تعویض موتور‌های کولر ۸۲ هزار کولر آبی که می‌توانند نقش به سزایی جهت کاهش مصرف در کشور داشته باشد و با تعویض این موتور کولر‌ها پیش‌بینی می‌شود ۱۵ مگاوات برق صرفه‌جویی شود.

مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: برای تولید این رقم برق که مصرف خالص است، اگر بخواهیم این میزان مصرف را تولید کنیم، با توجه به افت بین تولید، انتقال و توزیع، باید حداقل یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی داشته باشیم.

خیامی اظهار امیدواری کرد که در آینده بتوانیم پروژه‌های صرفه‌جویی گسترده تری انجام دهیم و این ناترازی را با بهینه‌سازی مصرف انرژی خانگی انجام دهیم.

خیامی گفت: از طرفی با لامپ‌های کم مصرف، برق بخش خانگی را کاهش می‌دهیم تا بهینه استفاده شود که بخش خانگی می‌تواند بخشی از ناترازی برق را رفع کند.

مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل توانیر در مورد اینکه ما از حدود ۹۰ هزار مگاوات مصرف برق چقدر ظرفیت صرفه‌جویی در کشور داریم، گفت: در کل کشور برآورد ما بالای ۱۰ درصد است که این اگر این ۱۰ درصد را صرفه‌جویی کنیم، دیگر ناترازی نخواهیم داشت.

وی در مورد تنوع سبد انرژی هم گفت: در بخش خانگی هرچه کمتر مصرف شود، می‌توانیم برق صنایع را تقویت کنیم و تولید صنعت افزایش یابد و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود، بدون اینکه آسایش مردم را سلب کنیم، در مصرف برق صرفه جویی کنیم که به جای آن در بخش صنعتی از آن استفاده کنیم.

خیامی در مورد انرژی خورشیدی و پدافند غیرعامل گفت: مطمئناً این در بخش تولید است که می‌توان با تولید برق خورشیدی، یعنی انرژی پاک، اعم از انرژی خورشیدی و بادی که با سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی انجام می‌شود، بخشی از ناترازی را برطرف کنیم.

وی افزود: امسال بالای ۵۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی خواهیم داشت و امیدواریم تا با این سرعتی که داریم، تا پایان تابستان سال آینده بخشی از ناترازی برق به حداقل کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha