به نقل از خبرگزاری میزان، رضا حاجیکریم، رئیس فدراسیون صنعت آب ایران در رابطه با وضعیت منابع آبی با اشاره به تفاوت شرایط اقلیمی در نقاط مختلف کشور گفت: از ابتدای مهر و آغاز سال آبی جاری تاکنون، در برخی استانهای جنوبی و غربی شاهد بارشهای بسیار خوبی بودهایم و حتی در تعدادی از مناطق، میانگین بارش سالانه پشت سر گذاشته شده است.
وی افزود: با این حال مشکل اصلی کشور همواره مربوط به فلات مرکزی است، جاییکه بخش عمده جمعیت ایران در آن متمرکز شده و منابع آبی محدودتر از سایر مناطق است.
حاجیکریم ادامه داد: ایران بهطور متوسط به ازای هر نفر حدود هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب تجدیدپذیر در سال دارد، در حالی که در دنیا زیر هزار و ۷۰۰ مترمکعب به معنای ورود به بحران محسوب میشود.
وی اظهار کرد: این عدد نباید گمراهکننده باشد، چرا که بخش زیادی از این منابع در استانهای شمالی پربارش، خوزستان و نوار غربی قرار دارد، در حالی که حدود ۶۵ درصد جمعیت کشور در حاشیه فلات مرکزی از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و قم زندگی میکنند.
رئیس فدراسیون صنعت آب ایران گفت: سرانه دسترسی به آب در این مناطق حدود ۶۰۰ متر مکعب است و در تهران حتی به ۳۳۵ متر مکعب برای هر نفر در سال رسیده که نشاندهنده یک وضعیت وخیم است.
وی ادامه داد: با وجود بارندگیهای امسال، وضعیت پنج سد اصلی تأمینکننده آب تهران نسبت به سال گذشته که خشکترین سال ۵۷ سال اخیر بود نیز بسیار نگرانکنندهتر شده است.
حاجیکرد تاکید کرد: تابستان سختی در انتظار تهران و دیگر کلانشهرها خواهد بود و باید از همین حالا برای مدیریت تنش آبی آماده بود.
انتهای پیام/