۰۰:۱۹

۱۴۰۴/۱۱/۲۶

گلایه‌های معاون هلدینگ خلیج فارس از ضربه‌ای که تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به صنعت پتروشیمی می‌زند

گلایه‌های معاون هلدینگ خلیج فارس از ضربه‌ای که تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به صنعت پتروشیمی می‌زند
معاون نظارت بر تولید هلدینگ خلیج‌فارس گفت: برخی افراد مواد اولیه را در بورس کالا با ارز نیمایی، مثلاً ۷۰ هزار تومان می‌خرند و همان را به ترکیه یا افغانستان با دلار آزاد می‌فروشند
کد خبر : ۴۷۲۳

به گزارش هاب‌صنعت؛ صانعی، معاون نظارت بر تولید هلدینگ خلیج‌فارس با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصول در بورس کالا در حالت طبیعی سازوکار مناسبی است اظهار کرد: قیمت پایه براساس نشریات معتبر جهانی، هزینه حمل و تخفیف مشخص تعیین می‌شود. 

وی افزود: اما مشکل از جایی شروع می‌شود که نرخ ارز دولتی و آزاد اختلاف زیادی پیدا می‌کند. این اختلاف، انگیزه قاچاق معکوس را ایجاد می‌کند.

صانعی با بیان اینکه برخی افراد مواد اولیه را در بورس کالا با ارز نیمایی، مثلاً ۷۰ هزار تومان می‌خرند و همان را به ترکیه یا افغانستان با دلار آزاد می‌فروشند ادامه داد: این سود‌های کلان، نظم بازار را به هم می‌زند. نتیجه‌اش این است که تولیدکنندگانی که واقعاً نیاز به مواد اولیه دارند، در رقابت کم می‌آورند و کالا به‌جای اینکه صرف تولید داخلی و ایجاد ارزش افزوده شود، از کشور خارج می‌شود. 

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، همین اختلاف نرخ ارز سبب فشار بر شرکت‌های تولیدکننده بزرگ می‌شود. شرکت پتروشیمی که باید ۵ هزار تن محصول برای بازار داخل عرضه کند، مجبور می‌شود ۱۰ هزار تن عرضه کند تا کمبود ایجاد نشود؛ یعنی بخشی از صادراتش کاملاً از بین می‌رود و این یعنی کاهش ارزآوری.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha