به گزارش هابصنعت؛ جعفر محمدنژاد سیگارودی، معاون سرمایهگذاری سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی(ساتبا) امروز در برنامه خط خبر گفت: هفته گذشته با راهاندازی ۷۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی با حضور رئیسجمهور، ظرفیت نیروگاههای خورشیدی از ۴۲۰۰ مگاوات فراتر رفت و این زمینه فراهم میکند که تا آخر سال به ۵۰۰۰ مگاوات که قول داده بودیم، برسیم.
وی گفت: ماهیت احداث نیروگاه خورشیدی ساده است و در کوتاهمدت انجام میشود، احتیاج به زمین، زیرساخت، پنل خورشیدی، اینورتر و شبکه محلی برای اتصال برق دارد. در مورد مقایسه با نیروگاه فسیلی که راندمان آن بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است، راندمان نیروگاه خورشیدی ۲۴ درصد است.
معاون سازمان ساتبا با اشاره به ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی برق در ایام پیک، گفت: برای رسیدن به جایگاهی که دغدغه ناترازی رفع شود، باید گامهای مهم و ویژه و متفاوت برداریم که یکی از آنها این است که سبد انرژی کشور را متنوع کنیم.
وی افزود: علاوه بر نیروگاه فسیلی بهرهوری آنها باید افزایش یابد استفاده از نیروگاههای برقآبی و همچنین مدیریت مصرف برق و استفاده از نیروگاههای تجدیدپذیر برقی و خورشیدی است که منابع فسیلی لازم ندارد.
محمدنژاد سیگارودی همچنین بیان کرد: تکلیفی که بر عهده وزارت نیرو یعنی ساتبا گذاشته شده است، تا آخر برنامه هفتم ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی است که قبل از پایان برنامه به این عدد میرسیم و اگر منابع مالی و امکانات فراهم شود میتوانیم تا ۳۰ هزار مگاوات برق خورشیدی هم در برنامه هفتم احداث کنیم.
به گفته محمدنژاد یکی از مشکلات اصلی تامین مالی نیروگاه خورشیدی است، وگرنه مشکل تامین تجهیزات و مشکل فنی در این زمینه نداریم و اگر تامین مالی به موقع انجام شود میتوانیم به ۳۰ هزار مگاوات تا پایان برنامه هفتم هم برسیم و قبل از پایان برنامه به ۱۲ هزار مگاوات خواهیم رسید.
معاون ساتبا همچنین گفت: موضوع مهم در بازار انرژی عرضه و تقاضاست که قیمت آن مشخص میشود با توجه به ناترازی برقی که داریم در حال حاضر متقاضی برای خرید برق خورشیدی وجود دارد و هر کس بتواند برق خورشیدی تولید کند، متقاضی برای آن به راحتی وجود دارد.
وی ادامه داد: انرژی خورشیدی نیاز به گاز و سوخت ندارد و فقط کارگر، منابع مالی، زمین و زیرساخت و اینورتر نیاز دارد و دغدغه برای فروش آن وجود ندارد.
وی گفت: احداث نیروگاه خورشیدی بسیار ساده است متقاضی وقتی میخواهد نیروگاه احداث کند سرمایهگذار وقتی نیروگاه احداث کند متقاضی آن وجود دارد و پیشفروش میکند.
محمدنژاد همچنین تاکید کرد، ۱۰۰ درصد نیروگاههای خورشیدی توسط بخش خصوصی احداث میشود و دولت در این زمینه فقط سیاستگذار است.
انتهای پیام/