۱۴:۵۷

۱۴۰۴/۱۱/۲۰

ناترازی گاز؛ ابزاری برای فشار صنایع بزرگ به دولت

ناترازی گاز؛ ابزاری برای فشار صنایع بزرگ به دولت
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئله ناترازی گاز در ایران، به یک مسئله اقتصاد سیاسی تبدیل شده است اظهار کرد: قطع گاز نه‌تنها برای برخی صنایع یک فاجعه تلقی نمی‌شود، بلکه حتی می‌تواند کارکردی سیاسی ـ اقتصادی برایشان داشته باشد.
کد خبر : ۴۵۹۷

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ نوید هدایتی‌فر، کارشناس اقتصادی گفت: اهمیت تجربه ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ناترازی گاز، به‌ویژه در فصل سرد، به یک بحران تکرارشونده تبدیل شده که سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار عدم‌النفع مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود: این عدد فقط یک آمار خام نیست؛ بلکه معادل تعطیلی بخشی از ظرفیت تولید کشور، از دست رفتن بازار‌های صادراتی، کاهش درآمد ارزی و تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

هدایتی‌فر ادامه داد: واقعیت تلخ این است که مسئله ناترازی گاز در ایران، بیش از آنکه یک موضوع فنی یا اقتصادی باشد، به یک مسئله اقتصاد سیاسی تبدیل شده و همین امر مانع از حرکت جدی به سمت راه‌حل‌های پایدار، از جمله ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، شده است.

وی افزود: صنایع بزرگ کشور طی سال‌های گذشته، به‌جای آنکه ناترازی گاز را به‌عنوان یک ریسک قابل مدیریت در مدل کسب‌وکار خود بپذیرند، آن را به ابزاری برای فشار بر دولت تبدیل کرده‌اند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی، قطع گاز نه‌تنها برای برخی صنایع یک فاجعه تلقی نمی‌شود، بلکه حتی می‌تواند کارکردی سیاسی ـ اقتصادی برایشان داشته باشد.

هدایتی‌فر افزود: دوره‌ای که صنایع می‌توانستند با بزرگ‌نمایی خسارت‌ها، سیاست‌گذار را تحت فشار بگذارند و امتیاز بگیرند، رو به پایان است و ادامه این مسیر، به‌ویژه در دولت چهاردهم، چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راهکارها، سرمایه‌گذاری صنایع در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز است، اما به دلایل اقتصاد و سیاسی و آورده این قطعی گاز در عدم بازگشت ارز یا گرفتن رانت خوراک گاز بیشتر، شاهد عدم این سرمایه‌گذاری هستیم.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha