به گزارش هابصنعت؛ جهان صنعت نوشت: در اقتصاد ایران مصرف انرژی نه یک رفتار فردی بلکه یک پیام سیاستی است؛ پیامی که طی بیش از یک دهه بیوقفه تکرار شده: انرژی ارزان است، بیشتر مصرف کن.
نتیجه این پیام امروز در اعداد رسمی مصرف فرآوردههای نفتی دیده میشود؛ اعدادی که نشان میدهد مسئله انرژی در ایران، نه کمبود تولید بلکه وفور تقاضای یارانهای است.
براساس دادههای مصرف فرآوردههای نفتی، مجموع مصرف بنزین، گازوییل، نفتکوره و سایر فرآوردهها از حدود ۹۵میلیارد لیتر در سال۱۳۹۰ به بیش از ۱۰۳میلیارد لیتر در سال۱۴۰۳ رسیده آنهم در اقتصادی که نه جمعیت آن ۲ برابر شده و نه بهرهوری انرژی بهبود یافته است.
مصرف بنزین در فاصله سالهای۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ بیش از ۲ برابر شده و از حدود ۵۶/۲۱ میلیارد لیتر به بیش از ۵/۴۵ میلیارد لیتر رسیده است.
گازوییل نیز با وجود نوسانات مقطعی در سطحی بالا تثبیت شده و در سالهای اخیر به مرز ۴۴میلیارد لیتر نزدیک شده است.
مصرف بنزین که در سال۱۳۹۰ حدود ۵/۲۱میلیارد لیتر بود، در کمتر از یک دهه به ۵/۳۴میلیاردلیتر در سال۱۴۰۰ رسید یعنی افزایشی بیش از ۱۳میلیاردلیتر، معادل رشد ۶۰درصدی.
نقطهعطف واقعی، اما از ابتدای دهه۱۴۰۰ آغاز میشود. در سال۱۴۰۱ مصرف بنزین به ۵/۳۸میلیارد لیتر رسید؛ افزایشی نزدیک به ۴میلیارد لیتر فقط در یکسال.
این رشد صرفا در حجم مطلق مصرف خلاصه نمیشود. سهم بنزین از کل مصرف فرآوردههای نفتی نیز بهطور معناداری افزایش یافته است. در سال۱۳۹۰ بنزین حدود ۲۳درصد از کل مصرف فرآوردهها را تشکیل میداد.
این سهم در سال۱۴۰۰ به حدود ۴۰درصد رسید و در سالهای۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از مرز ۴۰درصد عبور کرد. به بیان دیگر امروز تقریبا نیمی از کل مصرف فرآوردههای نفتی کشور صرف بنزین میشود.
در سال۱۴۰۰ مصرف گازوییل به حدود ۵/۳۸میلیارد لیتر رسید؛ رقمی که نشان میداد حتی در شرایط محدودیتهای اقتصادی و رکود نسبی، تقاضای این حامل انرژی کاهش نیافته است. جهش اصلی، اما در سال۱۴۰۱ رخ داد؛ جایی که مصرف گازوئیل به ۵/۴۲میلیارد لیتر افزایش یافت.
این روند در سال۱۴۰۲ نیز ادامه یافت و مصرف گازوییل به ۴۴میلیاردلیتر رسید؛ بالاترین رقم ثبتشده در کل دوره بررسی.
هرچند در سال ۱۴۰۳ مصرف اندکی کاهش یافت و به حدود ۵/۴۱میلیارد لیتر رسید، اما این کاهش نه نشانه اصلاح ساختاری بلکه بیشتر بازتاب نوسانات مقطعی در فعالیتهای اقتصادی و محدودیتهای عرضه است.
انتهای پیام/