به گزارش هابصنعت به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ علی شبنورد، مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاههای سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری برق ایران (ساتبا) در رابطه با احداث نیروگاههای خورشیدی دولتی گفت: از اواسط سال گذشته به واسطه اینکه روند رشد نیروگاههای تجدیدپذیر پیشرفت چندانی نداشت، احداث نیروگاه دولتی، در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بحث تامین منابع مالی و تجهیزات، طرحهای با ظرفیت هشت هزار مگا وات تعریف شد که برای تامین مالی این طرحها هماهنگیهای با صندوق توسعه ملی انجام شد.
وی با اشاره احداث نیروگاه خورشیدی در کشور به شرط تامین تجهیزات سهل الوصول است گفت: بدلیل اینکه، تولیدات داخلی، تجهیزات صفحات خورشیدی جوابگوی نیاز داخل نبود از منابع صندوق توسعه ملی، تامین مالی برای واردات این تجهیزات انجام شد. بطوریکه با کیفیتترین تجهیزات با قیمت نازل در اختیار سرمایه گذاران داخلی قرار گرفت.
شبنورد تاکید کرد: احداث برخی ازنیروگاههای سه مگاواتی در قالب طرح (تولید در توزیع) توسط خود دولت انجام شد.
وی بیان کرد: ساتبا هیچ گونه محدودیتی در رابطه با ارائه تجهیزات به سرمایه گذاران ندارد سرمایه گذاربرای خرید تجهیزات، در خواست خود را در سامانه ثبت میکند و ساتبا امکانات را در بالاترین کیفیت در اختیار سرمایه گذار قرار میدهدتا هر چه سریعتر وارد مدار شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاههای سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری برق ایران گفت: ظرفیت نیروگاهی کشور، به ویژه نیروگاههای دولتی، از پارسال تا کنون رشد قابل توجهی داشته است.
شبنورد افزود: مجموع افزایش ظرفیت در این مدت حدود دو هزار و پانصد و شصت مگاوات بوده و در حال حاضر پروژههای بزرگی در دست احداث است که پیشبینی میشود تا پیش از پیک مصرف سال آینده به مدار بیاید.
وی همچنین درباره برنامههای دهه فجر گفت: انتظار داریم در این ایام حدود هزار مگاوات به ظرفیت جدید به شبکه برق کشور افزوده شود.
وی تاکید کرد: نیروگاههایی که در مراحل پایانی اتصال به شبکه قرار دارند، آماده بهرهبرداری هستند و امیدواریم بتوانیم ظرفیت قابل توجهی را در دهه فجر به مدار بیاوریم.
انتهای پیام/