۲۰:۳۰

۱۴۰۴/۱۱/۰۴

اتلاف روزانه انرژی در کشور؛ معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام

اتلاف روزانه انرژی در کشور؛ معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز اتلاف انرژی در کشور داریم که در سال به یک عدد میلیارد دلاری می‌رسد و این رقم ثروت ملی است که دارد اتلاف می‌شود.
کد خبر : ۴۳۳۵

به گزارش هاب‌صنعت؛ علی‌اصغر رجبی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در برنامه میز اقتصاد با موضوع مدیریت مصرف گاز با افزایش بهره‌وری گفت: تمام موسسات علمی و کسانی که تراز‌های کشور را در حوزه هیدروکربن ثبت می‌کنند می‌گویند در روز بیش از ۹ میلیون بشکه معادل نفت خام تولید انرژی کشور است، از این رقم بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز اتلاف انرژی داریم که در سال این به یک عدد میلیارد دلاری می‌رسد و این رقم ثروت ملی است که دارد اتلاف می‌شود.

رجبی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم توسعه کشور ماده ۴۶، از این ۲ میلیون بشکه معادل نفت خام یک میلیون و ۲۸۵ هزار بشکه باید تا پایان برنامه به چرخه برگردد. تقریبا یک سوم از این یک میلیون و ۲۸۵ هزار بشکه در روز سهم تولید کنندگان انرژی مانند فلرها، افزایش راندمان نیروگاه‌ها و ... است که باید کاهش پیدا کند و همچنین دو سوم هم بیشتر سهم مصرف کنندگان بخش خانگی، تجاری حمل‌ونقل و ... است.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: اگر با این وضع مصرف ادامه دار باشد باید ۸ فاز عسلویه جدید احداث کنیم تا این انرژی را مصرف کنیم، به طور مثال در کوره‌های سنتی آجرپزی تقریبا به اعضای هر یک تن آجر ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر مکعب گاز مصرف می‌شود که تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد از کوره‌های آجرپزی کشور از جنس کوره‌های سنتی است.

رجبی تصریح کرد: ضریب شدت انرژی در کشور ما در مقایسه با کشور‌های منطقه مختلف است و این شدت انرژی باعث ایجاد افزایش آلودگی، کربن و ... می‌شود. در تابستان بخش‌های خانگی مصرف زیادی ندارند، ولی روز گذشته نزدیک ۷۱۵ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است به طوری که این ۸۰ تا ۸۱ درصد تولید گاز را بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌کنند.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ما یک اتلاف گسترده ثروت ملی در حوزه انرژی داریم ما باید یک تغییر پارادایم داشته باشیم، از سال ۹۶ که بازار بهینه سازی شروع شده در برق این روش انجام شده، اما در بخش نفت و گاز انجام نشده است.

به گفته رجبی، با نصب یک حسگر هوشمند در موتورخانه‌ها تقریبا یک سوم مصرف گاز را می‌توان کاهش داد.

در ادامه این برنامه سعید عقلی، مشاور معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۳ با گواهی‌های صرفه جویی فعال شده و این کارور‌های گاز که در بازار فعالیت خود را آغاز کرده‌اند در دو مدل طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۴۶ برنامه هفتم پیشرفت، تمام مشترکان بخش خانگی که بتوانند مصرف گاز خود را در مقایسه با سال گذشته کاهش دهند، مشمول دریافت گواهی صرفه‌جویی گاز­می‌شوند. این گواهی‌قابلیت عرضه در بازار بهینه‌سازی و بازار انرژی ­را دارد و مشترکان می‌توانند آنها را با نرخ مصرف‌کنندگان پتروشیمی به فروش برسانند.

مشاور معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بیان کرد: کاهش مصرف گاز با استفاده از وسایل گرمایشی پربازده مانند بخاری‌های کم‌مصرف، به‌ویژه در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی، امکان دستیابی به این گواهی‌ها را فراهم می‌کند. این گواهی‌ها در دوره‌های اوج مصرف ارزش بیشتری پیدا کرده و قابلیت عرضه در بازار انرژی را دارند.

عقلی گفت: کاروران انرژی وظیفه دارند فرآیند دریافت، ثبت و عرضه این گواهی‌ها را برای مردم تسهیل کنند تا تمام افرادی که به‌صورت داوطلبانه و مردمی اقدام به بهینه‌سازی مصرف کرده‌اند، بتوانند از محل فروش گواهی‌های صرفه‌جویی به درآمد قابل توجهی دست یابند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha