۰۱:۵۱

۱۴۰۴/۱۰/۲۶

نخستین پمپ حرارتی گازسوز بومی‌سازی شد

نخستین پمپ حرارتی گازسوز بومی‌سازی شد
ساخت پمپ حرارتی گازسوز با نظارت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۴۲۲۸

به گزارش هاب‌صنعت؛ اخیرا و با هدف کاهش مصرف برق و ارتقای بهره‌وری انرژی، پروژه بومی‌سازی، ساخت و نصب یک نمونه پمپ حرارتی گازسوز با ظرفیت برودتی ۴۵ کیلووات بر مبنای یک پروژه پژوهشی در کشور اجرا شده است.

سیستم‌های تبرید تراکمی از مصرف‌کنندگان اصلی برق در اوج بار تابستان هستند که امکان جایگزینی مصرف برق با گاز طبیعی در آنها وجود دارد، پمپ‌های حرارتی گازسوز(GHP) از جمله فناوری‌های نوین در این حوزه به‌شمار می‌روند که در کشور‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

استفاده از این سیستم‌ها مزایایی همچون استفاده از گاز طبیعی به جای برق، نبود نیاز به مصرف آب در سیکل تولید سرما و گرما، حذف موتورخانه مجزا، دسترسی‌پذیری بالا، سهولت بهره‌برداری، قابلیت اطمینان مطلوب، افزایش سطح آسایش و امکان تولید همزمان سرمایش و آب گرم مصرفی را به همراه دارد.

بر این اساس با توجه به در دسترس بودن منابع عظیم گاز طبیعی در کشور و تولید موتور‌های پایه گازسوز در داخل، بومی‌سازی سیستم‌های GHP به‌منظور مدیریت منابع انرژی و صرفه‌جویی مصرف، اهمیتی دوچندان دارد، این در حالی است که تاکنون نمونه بومی و قابل اتکایی از این سیستم‌ها در کشور وجود نداشته و محصولات موجود به‌طور عمده از شرکت‌های خارجی و با هزینه‌های بالا تأمین شده‌اند.

در این باره عباس شجاعی- معاون بهینه‌سازی مصرف انرژی مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان اعلام کرده که به همین منظور اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پس از اخذ مجوز‌های لازم و برگزاری فراخوان عمومی، از میان پیشنهاد‌های دریافتی، طرح پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری را مورد تأیید قرار داد و قرارداد اجرای پروژه امضا شد.

بر این اساس ساخت پمپ حرارتی گازسوز با نظارت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت انجام شد و پس از انجام آزمایش‌های فنی، عملکرد آن به تأیید ناظران پروژه رسید.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha