۱۴:۴۲

۱۴۰۴/۰۹/۰۶

حذف سهمیه خودرو‌های نو‌شماره؛ چالش جدی مصوبه سه نرخی شدن بنزین

حذف سهمیه خودرو‌های نو‌شماره؛ چالش جدی مصوبه سه نرخی شدن بنزین
کارشناس اقتصادی با اشاره به تعیین نرخ سوم بنزین در سطح ۵ هزار تومان، اظهار کرد: حذف سهمیه خودرو‌های نو‌شماره می‌تواند برای افرادی که اولین‌بار قصد خرید خودرو دارند چالش‌برانگیز باشد.
کد خبر : ۳۴۹۸

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از خبرگزاری میزان؛ مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی با اشاره به تعیین نرخ سوم بنزین در سطح ۵ هزار تومان، اظهار کرد: نکات مهمی درباره این مصوبه مطرح است که نیاز به توجه جدی دارد. 

وی تصریح کرد: یکی از موارد بحث‌برانگیز، حذف سهمیه خودرو‌های نو‌شماره است؛ موضوعی که می‌تواند برای افرادی که اولین‌بار قصد خرید خودرو دارند و شرایط اقتصادی مناسبی هم ندارند، چالش‌برانگیز باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به توضیحات رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: روزانه حدود ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت در کشور توزیع می‌شود، در حالی که بر اساس آمار‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر از این میزان قاچاق می‌شود.

گودرزی ادامه داد: رقمی که به گفته رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معادل بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه است که عملاً از کشور خارج می‌شود که ادامه این وضعیت به معنای پرداخت یارانه گسترده به کشور‌های همسایه است.

این کارشناس اقتصادی در توضیح چالش اصلی سوخت در کشور گفت: افزایش قیمت به‌خودی‌خود مسئله نیست، اما مشکل این است که دولت تلاش می‌کند مسائل را به نفع خود حل کند، در حالی که راهکار صحیح، بازگرداندن توازن به اقتصاد و تقویت قدرت خرید مردم است. 

وی اظهار کرد: ایران در شرایط رکود تورمی قرار دارد و افزایش قیمت‌ها همزمان هم رکود را تشدید می‌کند و هم تورم را بالا می‌برد.

گودرزی بیان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز نشان داده که دولت‌ها برخلاف قانون عمل کرده‌اند و بسیاری از افراد را از دریافت یارانه حذف کرده‌اند.

موافق قیمت پایین سوخت نیستیم

وی با تاکید بر اینکه موافق قیمت پایین سوخت یا ادامه قاچاق گسترده نیستیم، گفت: از سوی دیگر افزایش قیمت بدون ملاحظه وضعیت مردم نیز قابل قبول نیست بلکه باید تعادل به اقتصاد بازگردد، مافیا‌های حوزه انرژی شناسایی شوند و افزایش قدرت خرید مردم نیز در دستور کار باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برنامه‌های افزایش قیمت نمی‌تواند تنها به تقویت منابع دولت منتهی شود؛ برنامه‌های فعلی نشان می‌دهد که بسیاری از وعده‌های پیشین دولت محقق نشده و اکنون نیز در شرایط دشوار اقتصادی تلاش می‌شود سهم بیشتری برای دولت و سهم کمتری برای مردم در نظر گرفته شود.

گودرزی با تاکید بر اینکه سوخت در کشور با قیمت ناچیز عرضه می‌شود، عنوان کرد: در کشور‌های منطقه مانند امارات و عربستان به‌دلیل واقعی‌بودن قیمت‌ها، قاچاق سوخت اساساً صرفه اقتصادی ندارد، اما در ایران به‌دلیل قیمت‌گذاری نادرست و حمایت‌های غیرقابل‌قبول از برخی صنایع، زمینه فساد و قاچاق فراهم شده است.

وی تاکید کرد: واقعی‌سازی قیمت‌ها باید همراه با واقعی‌سازی دستمزد‌ها و تقویت قدرت خرید مردم باشد تا تعادل اقتصادی برقرار شود. 

به گفته این کارشناس اقتصادی نباید دستمزد‌ها سرکوب شود در حالی که خدمات دولتی و هزینه‌های اساسی افزایش پیدا می‌کند.

گودرزی گفت: دولت باید برای افزایش توان مالی مردم برنامه‌ریزی کند تا بتواند از قاچاق گسترده سوخت جلوگیری کرده و مسیر بازگشت به تعادل‌های اقتصادی را طی کند.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha