به گزارش هابصنعت؛ «روزنامه شرق» در گزارش امروز خود نوشت: آقای رئیسجمهور و کابینه چهاردهم! مخاطب این گزارش شما هستید. مسئله اصلا قیمت بنزین نیست، بلکه موضوع اصلی فرسودگی است.
آمارهای رسمی نشان میدهد از ۴۲ میلیون وسیله نقلیه در ایران، ۲۲ میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسودهاند؛ وسایل نقلیهای که گاهی ۲ تا ۳ برابر خودروهای استاندارد سوخت مصرف میکنند و سهم بزرگی در آلودگی هوا، اتلاف منابع و هزینههای سنگین دولت دارند.
بر پایه این بررسی، هدررفت ناشی از خودروهای فرسوده برای تأمین بنزین و گازوییل، ۱۰ برابر مهمتر از موضوع افزایش قیمت سوخت است.
محاسبات نشان میدهد کشور سالانه معادل ۲۷ تا ۵۲ درصد کل بودجه را فقط صرف تأمین سوخت ناوگان فرسوده میکند؛ در حالی که افزایش قیمت بنزین تنها میتواند ۲۰۰ تا ۳۰۰ همت برای دولت درآمد ایجاد کند.
این فاصله بزرگ، سؤال جدی ایجاد کرده که چرا سیاستگذاران بهجای چارهجویی برای اسقاط گسترده، بیشتر بر قیمتها تمرکز کردهاند؟!
«شرق» همچنین تاکید کرده است مقابله نکردن با فرسودگی فقط هزینه مالی ندارد؛ آمار وزارت بهداشت نشان میدهد ۱۰ها هزار مرگ سالانه ناشی از آلودگی هوا به کیفیت پایین خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده مرتبط است. در مقابل، اسقاط ۲ میلیون وسیله در سال میتواند حجم مصرف داخلی را تا حدی کاهش دهد که حتی نیازی به واردات بنزین نباشد.
طرح افزایش قیمت سوخت، بهویژه با تجربه اجتماعی آبان ۹۸، نهتنها کارکرد اقتصادی محدود دارد، بلکه تبعات اجتماعی نیز بهدنبال خواهد داشت. در مقابل، سیاست اسقاط و نوسازی ناوگان میتواند صرفهجویی عظیم، کاهش آلودگی، و رضایت عمومی به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/