به گزارش هابصنعت؛ روزنامه دنیای اقتصاد امروز در گزارشی راهکارهای تداوم تولید در شرایط خشکسالی را مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش با وجود اینکه تنها ۴ تا ۵ درصد آب کشور در صنعت مصرف میشود، استقرار صنایع آببر در مناطق کمآب فلات مرکزی باعث شده بحران آب مستقیماً تولید را تهدید کند.
طبق برنامه هفتم توسعه، صنایع کوچک و متوسط مجبور به استفاده از پساب شدهاند و صنایع بزرگ باید از آب دریا تأمین کنند؛ راهکاری که فعلاً هزینههای بسیار سنگینی دارد.
کارشناسان معتقدند راهحل کوتاهمدت، ایجاد «بازار آب» است؛ بازاری که در آن صنعت بتواند آب مورد نیاز خود را از کشاورزان خریداری کند. این روش هم برای کشاورز سود دارد، هم برای صنعت، و هم مانع فشار بیشتر بر منابع آبی میشود.
ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر دارد؛ از این مقدار ۹۰ میلیارد مترمکعب در کشاورزی مصرف میشود و فقط ۵ میلیارد در صنعت.
در بسیاری از کشتها بازده اقتصادی وجود ندارد و ادامه کشت معیشتی، منابع آب را فرسوده کرده است.
انتقال آب از دریا به استانهای مرکزی گران و غیر اقتصادی است؛ هزینه انتقال هر مترمکعب آب حدود ۴ یورو تمام میشود.
بهرهوری آب در صنعت بسیار بالاتر از کشاورزی است و فقط با اصلاح مدیریت آب کشاورزی میتوان بحران را کنترل کرد.
تا زمانی که آمایش سرزمینی رعایت نشده و صنایع اشتباه جانمایی شدهاند، بازار آزاد آب بهترین راهحل کوتاهمدت برای بقاست.
انتهای پیام/