۰۱:۴۳

۱۴۰۴/۰۸/۲۹

قاچاق سوخت؛ از یک تخلف اقتصادی تا تهدیدی امنیتی برای کشور

قاچاق سوخت دیگر یک تخلف اقتصادی نیست؛ مسیری است که در آن ثروت ملی تاراج می‌شود. 
کد خبر : ۳۳۴۸

به گزارش‌های صنعت؛ روزنامه جوان آنلاین در گزارشی به سراغ یک موضوع اقتصادی رفت که به موضوع امنیتی تبدیل شده است.

طبق متن نویسنده گزارش قاچاق سوخت دیگر یک تخلف اقتصادی نیست؛ مسیری است که در آن ثروت ملی با شبکه‌هایی سازمان‌یافته، نفوذی و چندلایه تاراج می‌شود. 

یک قاچاقچی سوخت بعد از یک سال کار اطلاعاتی و انتظامی دستگیر می‌شود و قوه قضاییه او را ۱۱ هزار میلیارد تومان جریمه و از او ملک برای کار کارشناسی طلب می‌کند، اما قاچاقچی با جسارت و اعتماد به نفس می‌گوید، ملک چیه! کارشناسی چیه! و کل ۱۱ همت را در کمتر از ۲ ساعت جیرینگی پرداخت می‌کند!

بر اساس گزارش‌ها و آمار پلیس و دیگر نهاد‌های مسئول در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و سوخت، روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل از کشور به روش‌های مختلف قاچاق می‌شود.

همین موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از سرمایه ملی، آن هم در شرایطی که کشور با چالش‌های متعدد اقتصادی و محدودیت‌های مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، در روز روشن توسط افراد و شبکه‌هایی خاص به یغما برده می‌شود. 

در این ماجرا به‌روشنی ردپای قاچاقچیان یقه‌سفید یا همان دانه‌درشت‌ها دیده می‌شود.

طبق گفته سردار رادان، فرمانده فراجا ساختار فعلی تخصیص، نظارت و سهمیه‌بندی سوخت نیازمند اصلاحات اساسی است و ادامه روند کنونی، سرمایه ملی را به سمت شبکه‌های سازمان‌یافته قاچاق سوق می‌دهد.  

مبارزه با قاچاق سوخت نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌های مربوط است و انداختن تقصیر به گردن یکدیگر معضلی است که به معضل قاچاق سوخت کمک می‌کند، به همین خاطر طبق گفته فرمانده فراجا هر میزان تلاش و سرمایه‌گذاری در حوزه مقابله با قاچاق سوخت نه‌تنها بیهوده نیست، بلکه کاملاً ضروری و مؤثر خواهد بود.

سردار رادان ریشه‌های پنهان قاچاق سوخت را در برخی تصمیمات نادرست و حتی دلسوزی‌ها می‌داند.

تعیین سهمیه‌های واقعی و ایجاد نظام دقیق رصد و پایش از دید فرمانده فراجا عوامل دیگر جلوگیری از قاچاق است چرا که تفاوت قابل توجه قیمت سوخت در کشور ما با کشور‌های همسایه، میل به قاچاق را شدت داده است.

فرمانده کل انتظامی فراجا اعلام کرده که قاچاقچیان به دلیل سود سرشار سوخت حتی به خود اجازه می‌دهند که با خودرو از روی مأمور عبور کنند؛ اگر خسارتی هم به آنها وارد شود، سود قاچاق آن را جبران می‌کند.

شاید خیلی از افراد جامعه تصویرای دیده باشند از محرومیت مناطق مختلف کشور، اما طبق گفته سردار رادان وقتی برای مقابله وارد عمل می‌شویم، برخی فریاد می‌زنند که «به جان مردم بی‌بضاعت افتاده‌اید»، اما کافی است پشت این دوربین‌ها را ببینند که چه کاخ‌هایی از محل قاچاق در همان مناطق ساخته شده‌است.

فرمانده فراجا هدف نیروی انتظامی صاحبان اصلی قاچاق هستند. فراجا با کسانی طرف است که کولبر‌ها و مردم ضعیف را اجیر می‌کنند تا منافع نامشروع خود را تأمین کنند.

قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق سوخت طی هفت ماه گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق به صورت فیزیکی کشف شده و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر دیگر نیز از طریق تشکیل پرونده و اعترافات به چرخه قاچاق بازنگشته‌است.

آماری که طبق گفته سردار رادان با تعیین سهمیه‌های واقعی و پرداخت مابه‌التفاوت به‌صورت نقدی می‌تواند به شدت کم شود.

سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا هم گفته که حجم قاچاق کشور به ۳۰ میلیارد دلار رسیده‌است و بر اساس آخرین برآورد‌ها روزانه ۲۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که ارزش آن حدود هزار میلیارد تومان است.

سردار رحیمی به این پرسش که چرا با دانه درشت برخورد جدی صورت نمی‌گیرد هم واکنش داد و گفت که اتفاقاً پلیس به سراغ شبکه‌های اصلی و گردن کلفت‌ها و باند‌های بزرگ رفته‌است.

طبق گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا یک جریان خزنده و خطرناک است می‌خواهند قاچاق را عادی‌سازی کنند، منظورم کل قاچاق است که بعضی مسئولان هم از آنها پشتیبانی می‌کنند. یعنی دستگاه‌های دولتی دنبال می‌کنند قاچاق عادی جلوه داده شود.

حدود ۸۰ درصد رقم قاچاق به گفته سردار رحیمی مربوط به قاچاق ورودی است؛ در کنار آن، حدود ۱۲ میلیارد دلار نیز قاچاق مستمر داریم.

سردار رحیمی گفت در هفت ماهه امسال ۲۱ هزار پرونده قاچاق سوخت تشکیل و ۲۰ هزار قاچاقچی سوخت دستگیر شدند که ۳۵درصد از دستگیرشدگان کل قاچاق کالا را به خود اختصاص داده‌اند.  

ارزش کشفیات پلیس در حوزه قاچاق سوخت بالغ بر ۳۳ همت بوده که ۴۱ درصد از ارزش کل کشفیات پلیس در حوزه قاچاق را شامل می‌شود.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر