به گزارش هاب صنعت؛ مهدی پناهی در روزنامه وطن امروز به موضوع حواشی انتصاب اسماعیل سقاباصفهانی توسط دولت پرداخت و مدعی شد که موضوع مهمتری پیش روی افکار عمومی قرار دارد: تشکیل «سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی» و پیوند خوردن نام آن با بحث افزایش قیمت بنزین.
نویسنده با طرح این مطلب که وضعیت انرژی، بهویژه در حوزه بنزین، برای مردم محسوس است نوشته است که ناترازی تولید و مصرف، واقعیتی است که نه میتوان انکارش کرد و نه با شعار از آن عبور کرد. روشن است قیمتهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی در شرایط امروز کارآمد نیست، اما اختلاف نظر بر سر این است که چگونه باید این مشکل را حل کرد.
پناهی به ماجراهای رخ داده در یک سال گذشته در دولت چهاردهم و اظهارات متعدد و گاه متضاد دولتمردان پرداخته و آن را عامل این دانسته که کشور را وارد تعلیق کرده است.
طبق ادعای نویسنده از مجموعه واکنشهای کارشناسی برمیآید سقاب و تیمش سندی برای «عادلانهسازی یارانههای انرژی» تهیه کردهاند که در محافل داخلی دولت و حاکمیت ارائه شده است. برخی آن را غیرقابل اتکا دانستهاند و برخی همین ضعفها را دلیل عدم اجرای آن در دولت قبل عنوان کردهاند.
وطن امروز در گزارش خود به اخبار دولت استناد کرده، برای نمونه تکذبیهای را یادآور شده که در مهر امسال از سوی دولت درباره راهبرد «افزایش تدریجی سالانه قیمت بنزین متناسب با تورم» منتشر شد و یا رئیس امور اطلاعرسانی دولت که در همان ماه اعلام کرد «دولت برنامهای برای افزایش نرخ بنزین ندارد»، اما یک ماه بعد، یعنی همین هفته گذشته خبر سهنرخی شدن بنزین منتشر شد.
با این اوصاف، حتی اگر دولت فعلاً قصد تغییر قیمت را نداشته باشد، ایجاد «سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی» نشان میدهد دیر یا زود تصمیمهای بزرگتری در حوزه حاملهای انرژی اتخاذ خواهد شد.
در کل برای هر تصمیمی دولت باید به چند سوال از جمله این که یارانه بنزین به خودرو تعلق میگیرد یا نفر، درآمد احتمالی از اصلاح قیمت دقیقاً صرف چه خواهد شد، چگونه رفتار پرمصرفها اصلاح میشود و مسائلی از این دست پاسخ دهد.
از طرف دیگر طبق گفته این روزنامه شوک قیمتی چالشی است که بعد از افزایش قیمت بنزین روی سایر کالاها اعمال میشود و تاثیری که روی زندگی مردم دارد. کشور ما در گذشته بارها این تجربه را داشته که آخرین نمونه آن در سال ۱۳۹۸ و در دولت دوم روحانی بود؛ پس این ماجرا نشان میدهد در این ماجرا اطلاعرسانی بسیار مهم است.
اصلاح قیمت بنزین تنها زمانی قابل اجرا و قابل تحمل خواهد بود که مرحلهبندی، اطلاعرسانی دقیق و پیوند آن با توسعه حملونقل عمومی و مبارزه جدی با قاچاق به عنوان ارکان اصلی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/