به گزارش هاب صنعت، روزنامه کاروکارگر به نقل از مسعود دانشمند، تحلیلگر امور اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی مدعی شد که ساختار اجتماعی ما به گونهای است که بسیاری از افراد به وسایل نقلیه شخصی و آژانس برای جابهجایی متکی هستند. درست است که استفاده از مترو رایجتر شده، اما به نسبت جمعیت، حملونقل عمومی کشور کاملا ضعیف است.
دانشمند گفته که وقتی صحبت از افزایش قیمت حاملهای انرژی میکنیم، باید بدانیم مستقیما روی زندگی بیش از نیمی از مردم ایران اثرگذار است و تاثیر غیرمستقیم این افزایش قیمت، روی زندگی صددرصد مردم است. غیرمستقیم یعنی حتی همان سوپرمارکتی که کالایی را میفروشد، چون هزینه حملونقل کالا را پرداخت میکند، نرخ سود بالاتری روی کالاها دریافت میکند.
این روزنامه با استناد به صحبتهای این کارشناس اقتصادی بنزین را در ایران گرانقیمت دانست و گفت اتفاقا اصلا ارزان نیست چرا که هر وقت دولت با کسری بودجه مواجه میشود، روی افزایش بنزین حساب میکند درحالیکه باید نرخ حاملهای انرژی را براساس نرخ دستمزد در جامعه حساب کنیم.
دانشمند گفته که باید ببینیم چه میزان از دستمزدمان صرف چند لیتر بنزین میشود. با این معیار میتوانیم خود را با کشورهای همسایه نیز مقایسه کنیم. مسئولان درگیر سفسطه شدهاند و میگویند بنزین از آب ارزانتر است.
گرانتر کردن قیمت بنزین در ایران طبق صحبت دانشمند با این روزنامه اصلا فرایند سادهای نیست و ممکن است ایجاد مشکلاتی جدی در جامعه کند.
به گفته عضو اتاق بازرگانی اصلا موافق تصمیمگیریهایی که به جای کاهش بار، فشار بر مردم است، نیست. این نوع تصمیمگیریها، ایجاد تورم میکند و نتیجهای جز فروپاشی اقتصادی ندارد.
سیاست اصلاحی، بهویژه در حوزههایی مانند حذف یارانهها، اصلاح قیمت انرژی یا تغییر نرخ ارز، نیازمند اجرای مرحلهای و همراه با سیاستهای جبرانی است. تجربه نشان میدهد که هیچ اصلاح اقتصادی پایداری با شوکدرمانی به نتیجه نرسیده. از نظر علم اقتصاد، رفتار مردم و فعالان اقتصادی بهشدت وابسته به انتظارات است.
انتهای پیام/