۱۲:۰۲

۱۴۰۴/۰۸/۱۹

رکورد صادرات نفت ایران پس از ۷ سال چگونه شکسته شد؟

رکورد صادرات نفت ایران پس از ۷ سال چگونه شکسته شد؟
رکوردشکنی صادرات نفت ایران نشان می‌دهد «کارزار فشار حداکثری» دولت ترامپ نتوانسته به اهداف تعیین شده خود، یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست پیدا کند.
کد خبر : ۳۱۸۵

به گزارش هاب‌صنعت؛ روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره ثبت رکوردی تازه از فروش نفت ایران در ماه گذشته نوشت: براساس گزارش تانکر ترکرز؛ سامانه ردیابی نفتکش‌ها «ایران در یک ماه گذشته حدود ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. رکوردی که طی ۷ سال گذشته بی‌سابقه است.»

در این گزارش آمده است که رکوردشکنی صادرات نفت ایران نشان می‌دهد «کارزار فشار حداکثری» دولت ترامپ نتوانسته به اهداف تعیین شده خود، یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست پیدا کند.

فرهیختگان درباره دلایل خنثی‌شدن تحریم‌ها نوشت: طرف غربی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ۲ راه پیش روی خود داشت: اول اعمال فشار به کشور‌های خریدار نفت ایران و دوم هدف قراردادن نفتکش‌های ایرانی. اعمال فشار به خریداران نفت ایران، استراتژی ترامپ در دور اول ریاست‌جمهوری‌اش بود؛ مسیری که با جدیت تمام دنبال شد. کارشناسان در همان ماه‌های ابتدایی اعتقاد داشتند اگر برقراری تحریم‌ها علیه ایران در کوتاه‌مدت جواب ندهد، در بلندمدت ابزار تحریم‌ها کارایی خود را از دست خواهد داد و فرو خواهد پاشید.

نگارنده گزارش معتقد است که در دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ که با یک جنگ تعرفه‌ای حداکثری همراه بود، او نه‌تنها نتوانست کشور‌های رقیب خود را برای عدم خرید نفت ایران با خود همراه کند که در همراه‌سازی متحدان نزدیکش در این حوزه نیز ناکام ماند. به‌عنوان نمونه چین به‌عنوان سیبل جنگ تعرفه‌ای ترامپ علاوه بر خرید رسمی نفت از ایران، خرید غیررسمی نفت ایران را نیز ادامه داد. بازگشت هند به صف خرید نفت ایران مصداق دوم ناکامی آمریکایی‌ها اعلام تمایل هندی‌ها به‌عنوان متحد ایالات متحده به بازار نفت ایران بود.

به اعتقاد نگارنده این گزارش؛ از دید آمریکا همه عوامل دست‌به‌دست هم داده بود تا صادرات نفت ایران صفر شود؛ از فعال‌سازی مکانیسم ماشه تا حذف‌شدن برخی خریداران نفت ایران. این در حالی بود که هند، شریک قدیمی آمریکا که مدت‌ها بود صف خرید نفت ایران را ترک کرده بود اخیراً خواستار خرید نفت ایران شد. این خبر را بلومبرگ به نقل از یک فرد آگاه از مذاکرات که نخواست نامش فاش شود، نوشت. به نوشته بلومبرگ، هیئتی هندی که به آمریکا سفر کرده بود، در جلساتی با مقامات آمریکایی این درخواست را تکرار کرده است. با وجود اطلاع هندی‌ها از بازگشت تحریم‌ها؛ اما این کشور حداقل یک محموله نفتی از ایران خریداری کرده است. این نشان می‌دهد احتمالاً دهلی‌نو با آینده‌نگری پا در این مسیر گذاشته است. 

در گزارش فرهیختگان درباره راه دوم ترامپ برای ممانعت از فروش نفت ایران آمده است: سوی دیگر ماجرا یا همان راه دوم طرف آمریکایی برای دستیابی به رؤیای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، با هدف قراردادن نفتکش‌های ایرانی دنبال شد. سال ۹۸ بود که آمریکا با کمک نیرو‌های نیابتی خود در منطقه (رژیم صهیونیستی) چندین نفتکش ایرانی را هدف قرار داد. ایران نیز در مقابل ۵ نفتکش رژیم صهیونیستی را هدف گرفت. پس از پاسخ قاطع ایران، رژیم صهیونیستی از طریق واسطه‌ها به تهران پیام داد که خواهان پایان‌دادن به جنگ نفتکش‌هاست. با این اقدام ایران عملاً راهکار دوم به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیز با شکست مواجه شد.

اکنون ایران نه‌تنها نفت خود را به‌سادگی به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند که برخی اطلاعات منتشر شده حکایت از آن دارد که باتوجه‌به قابلیت‌های به‌دست‌آمده در این سال‌ها، ایران در بازار انرژی سایر کشور‌هایی که با تحریم مواجه هستند نیز نقش‌آفرین است.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha