۱۵:۱۹

۱۴۰۴/۰۸/۱۷

پایتخت زیر سایه عطش؛ فقط ۱۱ درصد آب در سد‌ها باقی مانده است

پایتخت زیر سایه عطش؛ فقط ۱۱ درصد آب در سد‌ها باقی مانده است
تهران وارد خطرناک‌ترین دوره کم‌آبی ۶ دهه اخیر شده و تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که میزان ذخایر سد‌های تأمین‌کننده آب پایتخت به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است.
کد خبر : ۳۱۶۱

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از روزنامه ایران؛ تهران وارد خطرناک‌ترین دوره کم‌آبی ۶ دهه اخیر شده است. تازه‌ترین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که میزان ذخایر سد‌های تأمین‌کننده آب پایتخت به کمتر از ۱۱ درصد رسیده و در ۴۵ روز نخست سال آبی جدید حتی یک قطره باران هم در تهران نباریده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، از ابتدای سال آبی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ تاکنون میانگین بارش کشور فقط ۳.۴ میلی‌متر بوده؛ رقمی که نسبت به میانگین بلندمدت ۷۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ۲۰ استان کشور از جمله تهران، بارندگی کاملاً صفر بوده است.

در چنین شرایطی، ورودی سد‌های کشور نیز تا ۱۳ آبان امسال ۳۹ درصد کمتر از سال گذشته ثبت شده و متوسط پرشدگی سد‌ها به حدود ۳۳ درصد رسیده است. سد‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، قم و هرمزگان در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

محسن اردکانی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: ذخایر فعلی سد‌های تهران در پایین‌ترین سطح ۶۰ سال اخیر قرار دارد. وضعیت منابع سطحی شکننده است و تنها راه عبور از بحران، صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی در مصرف است.

اجرای خط دوم انتقال آب از سد طالقان به تهران با ظرفیت پنج مترمکعب در ثانیه بخشی از نیاز شهر را تأمین می‌کند، اما هنوز میان منابع و مصارف آب تهران حدود پنج مترمکعب در ثانیه ناترازی وجود دارد.

در حال حاضر مصرف متوسط آب هر تهرانی روزانه ۲۲۰ لیتر است؛ ۶۱ درصد مردم بیش از الگوی تعیین‌شده مصرف می‌کنند. 

کارشناسان تأکید دارند اگر روند بی‌بارشی ادامه یابد و الگوی مصرف اصلاح نشود، پایتخت ممکن است در ماه‌های آینده با تنش آبی جدی مواجه شود.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha