۱۴:۳۶

۱۴۰۴/۰۸/۱۴

روایت روزنامه خراسان از یک فاجعه در مشهد؛ تشنگی بیداد می‌کند

روایت روزنامه خراسان از یک فاجعه در مشهد؛ تشنگی بیداد می‌کند
سد‌هایی که تا همین سه سال پیش ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مشهد را تأمین می‌کردند الان خشک‌شده‌اند.
کد خبر : ۳۱۲۸

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از روزنامه خراسان؛ به‌سادگی لغزش قلم ممکن است شیر آب را باز کنید و آبی جاری نشود؛ مانند سد‌هایی که الان خشک‌شده‌اند و حتی قطره‌ای آب به مشهد نمی‌دهند. 

سد‌هایی که تا همین سه سال پیش ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مشهد را تأمین می‌کردند الان خشک‌شده‌اند. 

آن‌طور که مدیرعامل آبفای مشهد اعلام کرده سد‌های طرق، کارده و ارداک در حال حاضر حتی یک لیتر آب هم وارد شبکه آبی مشهد نمی‌کنند و به دلیل خشکسالی حجم آب پشت این سد‌ها به مرز خشکی رسیده است.

سد دوستی ۱.۵ میلیارد مترمکعبی نیز به حجم آب مرده رسیده و قادر به خدمت‌رسانی به آب شرب مشهد نیست.

با اعلام مدیرعامل آبفای مشهد حجم کل آب پشت سد‌های چهارگانه مشهد(دوستی، ارداک، طرق و کارده) در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون مترمکعب است؛ یعنی ۳ درصد کل حجم مخزن این سدها. 

درحالی‌که سال گذشته این تاریخ حداقل ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد‌ها وجود داشت.

طی چند دهه گذشته میزان برداشت آب از آبخوان مشهد برخلاف استاندارد‌ها از حالت ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر گذر کرد و هر ساله با افت شدید آب آبخوان مشهد روبه رو شدیم طوری که امروز ناقوس مرگ آبخوان مشهد از مرگ سد دوستی به ما نزدیک‌تر است، اما تنها ترک‌ها و فرونشست‌های آن برای مردم قابل‌لمس است. 

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha