به گزارش هابصنعت؛ کارت سوخت هوشمند بخشی از سامانه تخصیص سهمیه بنزین در ایران است که استفاده از آن برای سوختگیری ضروری است.
در این بین اخیراً گزارشهایی از وجود فروش غیررسمی کارت سوخت در سایتها و فضای مجازی منتشر شده است.
بر اساس آمارها در دوره شروع طرح سهمیهبندی بنزین، مصرف روزانه بنزین حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه تا ۵۰ درصد کاهش یافت و رشد سالانه مصرف که پیشتر حدود ۱۰٪ بود، به زیر ۲٪ رسید.
اما در بلندمدت این طرح با تکنرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به حاشیه رفت و اتفاقاتی، چون قاچاق دوباره افزایش یافت و امروز هم شاهد فروش کارت سوخت هستیم.

اخیرا روزنامه شرق در گزارشی مدعی شد کارت سوخت خودرو با قیمت حدود ۲.۵ میلیون تومان در آگهیها به فروش میرسد و کارت سوخت موتورسیکلت نیز بین ۱ تا ۱٫۵ میلیون تومان قیمت دارد.
برخی فعالان رسانهای نیز با انتشار توییتهایی اعلام کردند که در حال حاضر هر کارت سوخت خودرو سواری در فضای مجازی حدود ۵۰ میلیون تومان معامله میشود.

این اخبار نشان میدهد که کارت سوخت این روزها به کالایی تبدیل شده که در بازار سیاه عرضه میشود.
بررسیهای هابصنعت نیز نشان میدهد در پلتفرمهای درج آگهی مانند دیوار، فروش کارت سوخت با قیمتهایی مانند ۳۰ میلیون تومان رواج یافته است.

در هر صورت با توجه به گزارشاتی که درباره سوءاستفاده از کارتهای سوخت مخابره شده، دستگاههای رسمی باید بهبود روند صدور کارت و ثبتنام آنلاین را در دستور کار قرار دهند.

از سوی دیگر اگرچه ممکن است برای برخی افراد فروش کارت سوخت بهعنوان راهی برای کسب درآمد تلقی شود، اما این اقدام میتواند مخاطرات جدی برای مالک، برای سامانه تخصیص سهمیه و برای عدالت اجتماعی سوخت ایجاد کند. بنابراین، لازم است با ترکیبی از سیاستهای اطلاعرسانی، نظارت و تسهیل فرآیند قانونی، این پدیده کاهش پیدا کند.
انتهای پیام/