۱۰:۰۵

۱۴۰۴/۰۸/۱۲

مدیریت جزیره‌ای و چندتکه عامل تشدید بحران آب/ صرفه‌جویی خانگی دیگر کافی نیست

مدیریت جزیره‌ای و چندتکه عامل تشدید بحران آب/ صرفه‌جویی خانگی دیگر کافی نیست
اگر «فرماندهی واحد آب» شکل بگیرد، می‌توان امید داشت که بحران آب از مسیر هشدار به سمت احیا برود.
کد خبر : ۳۰۹۴

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از روزنامه ایران؛ ایران در ششمین سال خشکسالی پیاپی‌اش، به نقطه‌ای رسیده که دیگر صرفه‌جویی خانگی کافی نیست. ذخیره سد امیرکبیر فقط ۸ درصد ظرفیتش مانده؛ یعنی کمترین میزان در دهه‌های اخیر. کارشناسان هشدار می‌دهند اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، «تأمین آب شرب تهران با چالش جدی» روبه‌رو خواهد شد.

اما ریشه بحران فقط آسمان بی‌باران نیست؛ مدیریت جزیره‌ای و چندتکه آب، خودش به عامل تشدید بحران تبدیل شده است.

رضا حاجی‌کریم، رئیس هیأت‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در این‌باره گفت: راه‌حل واقعی بحران کم‌آبی، اصلاح نظام حکمرانی آب و ایجاد یک رگولاتوری فراگیر است.

تصمیم‌گیری درباره آب نباید فقط در اختیار یک وزارتخانه باشد، بلکه باید سازوکاری واحد شکل بگیرد تا همه ذی‌نفعان از کشاورز و صنعتگر تا شهروند در تصمیم‌سازی مشارکت کنند.

کارشناسان معتقدند بحران فعلی با توصیه به صرفه‌جویی فردی حل نمی‌شود. وقتی در تهران سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب آب فقط در کار‌های بنایی مصرف می‌شود و میلیون‌ها مترمکعب دیگر در برج‌های خنک‌کن، مشکل در سیاست‌گذاری کلان است نه رفتار فردی.

سخنگوی صنعت آب راهکار فوری را در سه محور خلاصه کرده است: استفاده از آب دریا در مناطق ساحلی، بازچرخانی آب در صنایع، اصلاح الگوی کشت و نوسازی آبیاری در کشاورزی. 

تحول در مدیریت آب ایران به تصمیم‌های سخت نیاز دارد؛ توقف کشت محصولات آب‌بر در مناطق خشک، توسعه کشت گلخانه‌ای، و البته اصلاح قوانین و ساختار حکمرانی.

 اگر «فرماندهی واحد آب» شکل بگیرد، می‌توان امید داشت که بحران از مسیر هشدار به سمت احیا برود.

انتهای پیام/


گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha