به گزارش هابصنعت؛ قاچاق سوخت بهویژه گازوییل یکی از معضلات اساسی انرژی در کشور است بهطوریکه به گفته رئیس مجلس روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی از جمله گازوییل از کشور قاچاق میشود.
کارشناسان یکی از دلایل مهم این مشکل را قیمت پایین سوخت عنوان کردهاند. گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان به دست مصرفکننده میرسد و درصورت قاچاق لیتری حداقل ۴۵ هزار تومان فروخته میشود.
همین امر دولت را بر آن داشت تا در خرداد ۱۴۰۴ اقدام به سه نرخی کردن قیمت گازوییل کند. طبق مصوبه دولت قرار بود قیمت سهمیهای همچنان باقی بماند، یک نرخ نیمهیارانهای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوییل تعیین شود.
این مصوبه هنوز به مرحله اجرا نرسیده بود که با اعتصاب کامیونداران مواجه و اعلام شد این اقدام در مخالفت با گرانی گازوییل انجام شده است.
در همین رابطه جلال موسوی، نایبرئیس کانون کامیونداران کشور ۳ خرداد ۱۴۰۴ گفت: تعدادی از کامیونداران در اراک، قزوین، بندرعباس و اردبیل امروز بار نزده بودند. بعضی از آنها هم که بار زدند به دلیل ترس نتوانستند در جاده راه بیفتند.
موسوی تاکید کرد که اعتراض رانندگان به حق است، اما آنها نمیگویند بار نمیزنیم، بلکه بسیاری از آنها بار زدهاند، اما در جادهها کامیونشان مورد حمله قرار گرفته است. در چنین شرایطی طبیعی است که بار جابهجا نکنند.
کامران میرحاجی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در همان زمان با بیان اینکه برخی افراد بهصورت هدفمند و سازمانیافته قصد سوءاستفاده از برخی اخبار و اتخاذ تصمیمات کلان برای ایجاد اختلال در سیستم حملونقل دارند هشدار داده بود که افرادی که در فضای مجازی یا در مسیر جادهها از رفتوآمد کامیونهای حامل بار جلوگیری کردهاند با نظارت نهادهای امنیتی و انتظامی شناسایی و دستگیر شدهاند و مطابق با قانون با آنان برخورد خواهد شد.
این امر نشان میدهد که هرچند جمعی از کامیونداران به گرانشدن سوخت معترض بودند، اما گروهی که بهنظر میرسد ذینفعان ارزانی گازوییل بودند، تلاش کردند با تهدید و تحریک سایر کامیونداران به هر نحوی شده جلوی اقدام دولت را بگیرند.
پس از اعتراض کامیونداران فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت اعلام کرد که صدای رانندگان شنیده شده و قیمت گازوییل برای متعهدان تغییری ندارد.
به گفته مهاجرانی اگر کامیونداران در مسیر بارنامه الکترونیکی حرکت کنند هیچگونه تغییر قیمتی در نرخ گازوییل متوجه آنها نخواهد شد و با قیمت قبلی میتوانند سوختگیری کنند؛ افزایش قیمت وقتی اعمال میشود که کامیونداران خارج از مسیر بارنامه حرکت کنند.
بر این اساس اگر ناوگان سنگین در چارچوب مأموریت ثبتشده در بارنامه حرکت کند، همچنان از گازوییل با نرخ گذشته بهرهمند خواهد بود. اما گازوییل نیمهیارانهای برای پاسخ به نیازهای اضافه، اما احتمالی ناوگان حملونقل سنگین طراحی شده که همچنان با نرخ یارانهای قابل توجهی عرضه میشود.
دولت اعلام کرد که مصرفهای غیرشفاف، مشکوک به قاچاق یا مصارف خارج از زنجیره حملونقل عمومی مشمول قیمت ۳۰ هزار تومانی میشود و قیمتگذاری آزاد، با هدف بازدارندگی و کاهش انگیزه برای قاچاق طراحی شده است.
پس از این تصمیم دولت، برخی جایگاهداران سوخت اقدام به باجخواهی از رانندگان خودروهای سنگین کردند.
جایگاهداران در تخلفی آشکار تنها زمانی اجازه سوختگیری به رانندگان خودروهای دیزلی میدهند که راننده خودرو بخشی از سهمیه سوخت ۳۰۰ تومانی خود را به جایگاهدار بدهد.
در ویدئویی که اخیرا یکی از کامیونداران منتشر کرد راننده کامیون که به جایگاه مراجعه کرده و قصد سوختگیری دارد با همین شیوه باجخواهی مواجه میشود.
پس از انتشار این فیلم اداره بازرسی پالایش و پخش با رانندگان منتشرکننده ویدئو دیدار و اعلام کرد که با جایگاههایی که رفتار نامناسبی با رانندگان دارند برخورد جدی خواهد شد.
این قبیل تخلفات نشان میدهد که نبود نظارت در کنار قیمت پایین سوخت باعث نابسامانی در بازار و دود شدن این سرمایه ملی شده است.
انتهای پیام/