به گزارشهابصنعت؛ با توجه به پایین بودن قیمت حاملهای انرژی و اختلاف قیمت بین نرخ سهمیهای و نرخ واقعی آن، قاچاق فرآوردههای نفتی افزایش یافته است.
پویا معارفی، مجری طرح پایش لحظهای زنجیره تولید تا توزیع فرآورده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در برنامه میزاقتصاد شبکه خبر گفت: اختلاف قیمت عامل عمده قاچاق سوخت است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تمام توان خود را برای مبارزه حداکثری با این پدیده به کار گرفته است.
وی با بیان اینکه عمده قاچاق سوخت (بیش از ۹۰ درصد) در بخش مصرف اتفاق میافتد افزود: روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده قاچاق میشود که بخش عظیمی از آن مربوط به گازوییل است.
معارفی با بیان اینکه در قالب طرح پایش لحظهای، ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله نفت به سامانههای حفاظت پیرامونی مجهز خواهد شد ادامه داد: همچنین ۱۷ هزار تانکر انتقال فرآورده به ردیاب و پلمپ هوشمند مجهز خواهد شد.
وی افزود: در مرحله اخذ مجوزهای اعتباری و شروع کار از سازمان برنامه و بودجه هستیم. از طریق تقاطعگیری سامانهها در ۲ ماه گذشته ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمعتبر شناسایی و از سرویس خارج شده که موجب کاهش و صرفهجوئی مصرف ۱.۳ میلیون لیتر بنزین در روز شده است.
انتهای پیام/