به گزارش هابصنعت؛ وزیر نفت وعده داده بنزین سوپر بهزودی با قیمت حدود ۵۰ هزار تومان در جایگاههای خاص عرضه شود، اما برخی کارشناسان میگویند این نرخ برای مردم صرفه اقتصادی ندارد و میتواند فشار مضاعفی بر مصرفکننده عادی وارد کند.
محسن پاکنژاد، وزیر نفت پیشتر اعلام کرده بود که قیمت بنزین سوپر وارداتی حدوداً بالای ۵۰ هزار تومان خواهد بود؛ سوختی که قرار است توسط بخش خصوصی وارد و در جایگاههای خاص عرضه شود. وی تأکید کرده است که هیچ تغییری در سهمیه ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی کارتهای سوخت رخ نمیدهد و عرضه بنزین سوپر صرفاً یک «خدمت جدید» خواهد بود. تازهترین اظهارنظرها نشان میدهد که واردات با قیمت تمامشده بیش از ۵۰ هزار تومان برای هر لیتر، با ابهام جدی در توجیه اقتصادی مواجه است.
اما کارشناسان و فعالان بازار انرژی میگویند چنین قیمتی نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه عملاً به ضرر مصرفکننده عادی تمام خواهد شد.
دستورالعمل سختگیرانه برای توزیع
به دلیل نگرانی از قاچاق و اختلاط با بنزین تولید داخل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا خواستار سازوکار ویژه برای توزیع این سوخت شده است. طبق آییننامه پالایش و پخش، بنزین وارداتی باید در مخازن جداگانه ذخیره شود، مصرف روزانه تحت کنترل باشد و حملونقل آن از طریق تانکرهای سیار انجام گیرد؛ به این معنا که بنزین سوپر وارداتی در شبکه توزیع فعلی پالایشگاهها جای نمیگیرد.
کارشناسان چه میگویند؟
تحلیلگران انرژی معتقدند که عرضه بنزین سوپر وارداتی بیش از آنکه یک راهکار اقتصادی باشد، پاسخی به تقاضای محدود مشتریان خاص است. با توجه به نرخ فعلی ارز و حاشیه سود واردکننده، بنزین سوپر ۵۰ هزار تومانی برای مصرفکننده نهایی جذابیت چندانی ندارد و ممکن است تقاضای آن بسیار محدود بماند. از سوی دیگر، الزام به توزیع جداگانه و هزینههای لجستیکی بالا، فشار مضاعفی بر قیمت تمامشده وارد میکند.
روایت بخش خصوصی از هزینهها
حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، با اشاره به اینکه تاکنون پنج شرکت خصوصی مجوز واردات گرفتهاند، اما هنوز محمولهای وارد نشده، گفت:
«قیمت جهانی بنزین سوپر حدود ۷۸ دلار است، اما ما باید آن را به ۸۸ دلار بخریم. با دلار فعلی، هر لیتر نزدیک به ۶۰ سنت تمام میشود و وقتی هزینه حمل، انبارداری، توزیع و سود واردکننده هم اضافه شود، عرضه با نرخ ۵۰ هزار تومان اصلاً منطقی نیست.» او تصریح کرد: «این نرخ برای مردم صرفه ندارد و عملاً مصرفکننده عادی نمیتواند از آن استفاده کند. واردات با این شرایط بیشتر به ضرر مردم است تا نفع آنها.»
بازار جهانی و گزینههای تأمین
به گفته حسینی، شرایط جهانی هم کار را دشوار کرده است. روسیه صادرات گازوییل را متوقف کرده و همین کمبود عرضه باعث افزایش قیمت بنزین در منطقه شده است. او افزود: «به جز روسیه، کشورهایی مثل قطر، عربستان و هند امکان تأمین دارند، اما در شرایط تحریم تنها مسیر واقعی خرید از هند است.»
واردات بنزین سوپر، اگرچه بهعنوان یک گزینه مکمل برای پاسخ به نیاز مصرفکنندگان خاص مطرح شده، اما اظهارنظرها نشان میدهد که با قیمتهای فعلی نه تنها جذابیتی برای مردم ندارد، بلکه برای واردکنندگان نیز توجیه اقتصادی روشن بهنظر نمیرسد. در نتیجه، آینده این طرح وابسته به آن است که بازار تا چه حد پذیرای سوختی با قیمت بیش از ۵۰ هزار تومان باشد. در چنین شرایطی، آینده توزیع بنزین سوپر وارداتی همچنان در ابهام است.
انتهای پیام/