به گزارش هابصنعت به نقل از خبرگزاری مهر؛ زمستان سال گذشته، شبکه برق کشور بهدلیل ناترازی گاز و عدم تحویل بهموقع گازوییل به نیروگاهها با خاموشیهایی در نقاط مختلف مواجه شد. نیروگاههای حرارتی ایران، سوخت اصلیشان گاز طبیعی و گازوییل به عنوان سوخت پشتیبان است. تأمین بهموقع این سوختها، به ویژه در فصول سرد، یکی از الزامات پایداری برق است.
مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در رابطه با احتمال خاموشیهای زمستانه با توجه به ناترازی ۴۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان گفت: نیروگاههای ما سوخت اصلی شان گاز است و از گازوییل به عنوان سوخت پشتیبان استفاده میکنند اکنون تدابیری در نظر گرفته شده و بیش از ۷۵ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی سوخت مایع تکمیل است و امیدواریم در یک ماه آینده تکمیل و به ۱۰۰ درصد برسد.
مدیر عامل توانیر ادامه داد: وضعیت مخازن به گونهای است که امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم و بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته سوخت رسانی به نیروگاهها با همکاری وزارت نفت ادامه دارد.
به گفته وی سوخت مورد نیاز نیروگاهها مطابق برنامه در حال تامین است.
این مقام مسئول یادآور شد: با تکمیل و استمرار سوخترسانی مشکل کمتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
مدیر عامل توانیر در رابطه با میزان انرژیهای تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه تجدیدپذیرها از ۲۳۰۰ مگاوات عبور کرده و نسبت به ابتدای دولت ۱۱۰۰ مگاوات به ظرفیت موجود افزوده شده است.
وی ادامه داد: میزان ظرفیت تجدیدپذیرها به تامین مالی آن بستگی دارد و ساتبا در تلاش است که تامین مالی مورد نیاز را انجام دهد و تا پایان سال جاری به هفت هزار مگاوات میرسد که به پیک سال آینده نیز کمک میکند.
مدیر عامل توانیر در رابطه با تامین مالی نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: تامین مالی نیروگاههای تجدیدپذیر از طریق صندوق توسعه و بخشی توسط صنایع و بخش خصوصی که قراردادهای تضمینی دارند صورت میگیرد.
انتهای پیام/