به گزارش هابصنعت؛ تهران در تابستان ۱۴۰۴ با یکی از شدیدترین بحرانهای آبی خود مواجه شد؛ کاهش ۴۵ درصدی بارندگیها، افت ذخایر سدها به ۱۵ درصد و هدررفت ۲۵ درصدی آب در شبکه توزیع، پایتخت را در وضعیت تنش آبی قرار داده است.
حدود ۵۰ درصد آب شرب تهران تنها در مناطق یک تا سه مصرف میشود. در این مناطق سرانه مصرف روزانه به ۴۳۰ لیتر رسیده که بیش از ۳ برابر استاندارد جهانی و ۲ برابر میانگین شهر است.
کارشناسان تاکید دارند جریمههای مالی برای مشترکان پرمصرف شمال تهران تأثیر چندانی ندارد و باید راهکارهای جایگزین مانند محدودیتهای قانونی، بازچرخانی آب و سرمایهگذاری در فناوریهای کاهنده مصرف اجرا شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب تهران گفت: بدون صرفهجویی ۲۰ درصدی، ذخایر پایتخت ظرف ۳ ماه به پایان میرسد؛ درحالیکه همین کاهش مصرف میتواند معادل ۲ پروژه بزرگ انتقال آب صرفهجویی بههمراه داشته باشد.
انتهای پیام/