به گزارش هابصنعت به نقل از انصاف نیوز؛ عیسی بزرگزاده، سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی مصرف عمده آب را به خود اختصاص داده است و بیشترین اصلاح را نیاز دارد، اما آب شرب هم مهم است اظهار کرد: ما برای ساکنان تهران از کیلومترها آن سوتر، از طالقان، از کرج، از لار، آب را با ۲۳هزار کیلومتر لوله حمل میکنیم و به اینجا میآوریم، با انرژی برق تصفیهاش میکنیم و باز پمپاژش میکنیم به طبقات دوم و سوم. خب این آب از منظر اقتصاد ملی کالای خیلی گرانی است. کاری نداشته باشید که شهروند ممکن است برای آب مصرفیاش متر مکعبی هزار یا ۲ هزار یا حتی ۱۰هزار تومان بپردازد. هر متر مکعبی از این آب برای اقتصاد ملی بالای ۲دلار درآمده است!
وی افزود: وضعیت آب کشور بحرانی است و اگر این مسئله را جدی نگیریم، رفاه آبپایه شهروندان کاهش مییابد، زیستبوم ایران آسیب میبیند و به طرف ناپایداری بیشتر میرود.
بزرگزاده ادامه داد: الگوی توسعه شهرها غلط بوده که ما را به طرف بدمصرفی هدایت کرده است؛ الگوی غلط توسعه باعث ایجاد کلانشهرهایی در کشور شده که جمعیت مستقرشده در آن با شهرها و شهرکهای اطرافش از ظرفیت تابآوری منابع محیطزیستی منطقه خارج است. بهرهبرداری از منابع محیط زیستی تا جایی مجاز است که از مرزهای تابآوری، یعنی نقطه بیبازگشت نگذرد.
وی درباره این پیشنهاد تهیه مخزن و پمپ توسط شهروندان گفت: آبفای استان تهران معتقد است آثار این کار مثبت بوده است؛ ما ۲۲ درصد آب به حساب نیامده در تهران داریم که به درآمد تبدیل نمیشود؛ شامل ۱۱ درصد هدررفت فیزیکی آب و مابقی انشعابات غیرقانونی و معافیتهای فرهنگی است. ارزیابی همکاران من میگوید وقتی فشار را در درون شبکه کم کردیم، در واقع تراوش و نشت از درون لوله و اتصالات فرسوده و آسیبدیده را کم کردهایم و جلوی هدررفت آب را گرفتهایم.
یطرگزاده با بیان اینکه نقد این است که با مصرف انرژی برق، فشار آب ترمیم میشود افزود: ضمن اینکه مخزن جزو مقررات ملی ساختمان است. در ساختمانهای بالای سه چهار طبقه هم استفاده از پمپ معمول بوده است؛ بالاخره سیستم موظف نیست آب را به طبقه دهم برج شما برساند. البته الان واقعیت موجود این است که به دلیل افت فشار طبقات سوم و چهارم هم باید پمپ بگذارند. تا این لحظه ارزیابی همکاران من مثبت بوده است.
انتهای پیام/