به گزارش هابصنعت به نقل از خبرگزاری فارس؛ حسن عباسزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درباره استفاده صنایع پتروشیمی از آبهای غیرمتعارف، گفت: براساس تصویبنامه و آیین نامه دولت درباره آمایش سرزمین، صنایع آببر بهویژه صنایع پتروشیمی ۳ سال فرصت دارند که آب مورد نیاز خود را از منابع متعارف تغییر داده و به منابع آبی غیرمتعارف که شامل تصفیه پساب یا استفاده از آب شیرینکُن دریا است، باشند.
وی گفت: اگر این اتفاق نیفتاد، حتما جرایم و قیمتهایی را روی آبهای متعارف خواهند گذاشت و اقتصاد شرکتها را متاثر میکند.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران گفت: برخی از شرکتهای پتروشیمی وارد مذاکره شدند که محل پروژه خود را از داخل کشور به محل سواحل جنوبی منتقل کنند.
وی گفت: با ایجاد منطقه جدیدی که در کنار منطقه فعلی سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر احداث شده است، این زیرساخت برای شرکت پتروشیمی فراهم شده است که به آنجا منتقل شوند.
به گفته عباسزاده، در حال مذاکره هستیم که صنایع بتوانند به راحتی به جنوب کشور منتقل شوند و صنایعی که آببر هستند را در کنار دریا احداث کنند.
وی درباره اینکه تاکنون چند مجتمع قرار است به جنوب کشور منتقل شود، گفت: سه هزار هکتار فضا را در نظر گرفتهایم که زنجیره خیلی خوبی رونق پیدا خواهد کرد، الان تعداد شرکتها هنوز مشخص نیست، ولی زنجیرههای تولید مشخص است و شرکتها میتوانند بیشتر تمرکز بر زنجیره پتروپالایشگاهی و خوراک بین مجتمع داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تولید برق پتروشیمییها نیز گفت: شرکتهای پتروشیمی در ایجاد برق از محل منابع تجدیدپذیر ایجاد شده است که شرکتها کارهای خوبی انجام دادند، بهعنوان مثال مجموعه پتروشیمی کاوه هم در زمینه برق خورشیدی و هم برق بادی سرمایهگذاری خوبی کرده، امسال ۲ سایت از سایتهایی که در منطقه مامونیه ساوه بهرهبرداری رسید و حدود ۴۰ مگاوات برق خورشیدی تولید میکند و یک سایت نیز به ظرفیت ۴۰ مگاوات در منطقه بندر دیر در کنار مجتمع متانول کاوه به بهرهبرداری رسید.
همچنین پروژه احداث ۶۲۰ مگاوات برق هم از محل باد در استان سیستانوبلوچستان آغاز شده است که انشالله با بهرهبرداری از آن بتوانیم کمکی به رفع ناترازی برق بکنیم.
عباسزاده درباره اینکه آیا برق این شرکتها به شبکه سراسری وصل است، گفت: برق خورشیدی پتروشیمیها الان به شبکه سراسری وصل شده و کمک میکنند و برق تولیدی در سایت مامونیه و دیر به شبکه سراسری وصل است.
انتهای پیام/