به گزارش هابصنعت؛ وضعیت بارندگی کشور در سال آبی جاری چندان مناسب نبودو همین امر سبب شد امسال برای پنجمین سال پی درپی شرایط خشک سالی بر منابع آبی کشورمان سایه افکند؛ بر این اساس و با توجه به کاهش چشمگیر بارشها وضع ورودی آب به سدها نیز کمو کمتر شده است و این موضوع میطلبد توجه جدیتری به بحث مدیریت مصرف صورت گیرد.
براساس آخرین آمار شرکت منابع آب ایران از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهر ۱۴۰۳) تا هشت شهریور، هشت سد مهم و بزرگ کشور شامل طرق در استان خراسان رضوی با موجودی آب ۲ میلیون مترمکعبی، استقلال و سرنی با موجودی آب هر کدام هشت و هفت میلیون مترمکعبی در استان هرمزگان، تهم و کینه ورس با موجودی آب به ترتیب هشت و سه میلیون مترمکعبی در استان زنجان، سد تنگوئیه سیرجان با موجودی آب سه میلیون مترمکعبی در استان کرمان، سد دامغان با موجودی هشت میلیون مترمکعبی در استان سمنان و سد نهرین خراسان جنوبی با موجودی یک میلیون مترمکعبی در آستانه خشک شدن قرار گیرند.
سه سد خشک شده کدامند؟
سد شمیل و نیان در استان هرمزگان با موجودی آب صفر، سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان نیز موجودی آب صفر و سد رودبال داراب در استان فارس با موجودی آب صفر سدهای خشکشده امسال هستند.
از ابتدای سال آبی جاری تا هشت شهریور در مجموع سدهای کشور ۲۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب واردشده است که در مقایسه با ۴۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب سال گذشته ۴۲ درصد کاهش نشان میدهد.
همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا هشت شهریور حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور ۲۰ میلیارد مترمکعب شده است درحالیکه در مدت مشابه سال آبی گذشته که ۲۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب حجم سدها بود کاهش ۲۵ درصدی را نشان میدهد.
امسال با هدف مدیریت آب برای روزهای سخت تابستان مدیریت سختگیرانهتری بر خروجی آب از سدها اعمال شد به گونهای که از ابتدای سال آبی جاری تا هشت شهریور تنها ۲۸ میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج برای مصارف مختلف شد.
این وضعیت در سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب بود که ۲۳ درصد کمتر امسال آب از سدها برداشت شد.
در سال آبی جاری(ابتدای مهر ۱۴۰۳) و تا هشت شهریور درصد پرشدگی سدها به ۳۹ درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام/