۱۲:۱۵

۱۴۰۴/۰۶/۰۷

صادرات ۲۹ میلیون تنی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۳

صادرات ۲۹ میلیون تنی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۳ میلیارد دلار از طریق سامانه تبادل طلا و ارز وارد چرخه اقتصادی کشور کرده است.
کد خبر : ۲۲۰۷

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از شانا؛ صنعت پتروشیمی به‌عنوان پرچم‌دار توسعه صنعتی و اقتصادی، نقشی بی‌بدیل در پیشبرد اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این صنعت، همگام با خلق ارزش افزوده، گامی اساسی در مسیر صادرات و تأمین ارز مورد نیاز کشور برمی‌دارد. بر اساس آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی و حدود ۱۹ درصد از ارزش افزوده صنعت کشور، مرهون تلاش‌های این بخش است.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده که صنعت پتروشیمی حتی در مواجهه با گسترده‌ترین تحریم‌های بین‌المللی، از توانایی بی‌سابقه‌ای برای مقاومت برخوردار است. آمار‌های موجود از سال ۱۳۹۵ به این سو گواه آن است که با هر مقدار افزایش تولید، حدود ۷۰ درصد از محصولات به بازار‌های جهانی صادر شده است.

پارسال، از ۴۲ میلیون تن محصول قابل فروش، بیش از ۲۹ میلیون تن به خارج صادر شد. از این مقدار صادرات، سهم محصولات پلیمری حدود ۲.۸ میلیارد دلار، متانول حدود ۲.۲ میلیارد دلار و کود اوره نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار بوده است. در رتبه‌های بعدی صادرات ایران به کشور‌های مختلف، پلی‌اتیلن‌ها، آروماتیک‌ها و آمونیاک قرار داشته‌اند. افزون بر این، در سال گذشته، صادرات ۲۹ میلیون تنی صنعت پتروشیمی، بیش از ۱۳ میلیارد دلار از طریق سامانه تبادل طلا و ارز وارد چرخه اقتصادی کشور کرده است. این ارقام به‌وضوح توانمندی صنعت پتروشیمی را در حوزه صادرات، با وجود تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات ارزی، نمایان می‌سازد.

با آغاز به کار دولت چهاردهم و بر اساس آمار‌های وزارت نفت، از ابتدای شهریور ۱۴۰۳ تا تیر ۱۴۰۴، فروش داخلی خالص محصولات پتروشیمی به ۱۶ میلیون تن به ارزش ۹.۶ میلیارد دلار رسیده است، همچنین صادرات محصولات بالغ بر ۲۶.۶ میلیون تن به ارزش ۱۱.۶ میلیارد دلار و کل فروش خالص نیز ۴۲.۶ میلیون تن به ارزش ۲۱.۲ میلیارد دلار ثبت شده است. لازم به ذکر است، جنگ ۱۲ روزه تأثیر بسزایی در مقدار تولید و فروش داشته در نتیجه عملکرد صنعت پتروشیمی در این بازه زمانی نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش داشته است.

رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه صادرات، بر پایه توسعه، مطالعه دقیق بازار‌های هدف و متنوع‌سازی سبد مشتریان خارجی بنا شده است. این مهم با مشارکت راهبردی با کشور‌های همسو نظیر چین و روسیه و نیز از طریق مطالعات جامع روی کشور‌های هدف و نیازسنجی آنها دنبال می‌شود. این راهبرد می‌تواند افزون بر کشور‌های همسایه، بازار‌های جدیدی را نیز ایجاد کند. تحقق این هدف، مستلزم بهره‌گیری از دیپلماسی فعال پتروشیمی، ایجاد سازوکار‌های بانکی کارآمد، تقویت توان لجستیکی و کشتیرانی است. این اقدام‌ها امکان گسترش بازار مصرف را فراتر از کشور‌های همسایه و آفریقایی، به دیگر نقاط جهان فراهم خواهد آورد. بدین منظور یک مطالعه کلان روی کشور‌های هدف و محصولات مرتبط با نیاز آنها در جریان است تا توسعه صادرات بر اساس تقاضای واقعی این کشور‌ها صورت پذیرد.

افزون بر این، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، می‌تواند به تقویت توان رقابتی ایران در عرصه بازار جهانی صادرات کمک شایانی کند. از این رو، رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با همکاری ارگان‌های داخلی، معرفی صنعت پتروشیمی ایران به‌عنوان صنعتی زیربنایی و رو به رشد است که بازگشت سرمایه در آن تضمین شده است. این معرفی از طریق نشست‌های بین‌المللی به‌منظور ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌پذیرد. همچنین، تلاش می‌شود تا با مشارکت در ظرفیت‌هایی نظیر بریکس و شانگهای، سهم مناسبی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی به این صنعت اختصاص یابد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر