۱۰:۵۸

۱۴۰۴/۰۶/۰۳

کولر‌ها در ایران معادل کل برق مصرفی مصر و پاکستان برق مصرف می‌کنند

کولر‌ها در ایران معادل کل برق مصرفی مصر و پاکستان برق مصرف می‌کنند
رئیس گروه فرهنگسازی و مدیریت مصرف انرژی ساتبا، با بیان اینکه مصرف برق کولر‌ها در ایران معادل کل برق مصرفی مصر و پاکستان است اظهار کرد: ساتبا در نظر دارد در فاز اول با تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولر‌های گازی راندمان بالا و تعویض ۵ میلیون الکتروموتور کولر آبی کم بازده با الکتروموتور‌های پربازده القایی(مغناطیس دائم) یا BLDC از طریق بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست نسبت به کاهش ۳۰۰۰ مگاوات از بار شبکه در پیک مصرف برق اقدام کند.
کد خبر : ۲۱۳۴

به گزارش هاب‌صنعت؛ هومن صادقی، رئیس گروه فرهنگسازی و مدیریت مصرف انرژی ساتبا با بیان اینکه ورود سیستم‌­های سرمایشی به مدار مصرف در ماه‌­های گرم سال حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار مگاوات، یعنی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص می ‌دهد، اظهار کرد: مصرف سامانه‌های سرمایشی عامل اصلی ناترازی‌­ها، تامین ناپایدار برق در منازل مسکونی و صنایع است که فقط بخش اقتصادی آن شامل میلیارد‌ها دلار زیان مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

وی ادامه داد: این میزان مصرف سیستم‌های سرمایشی در کشور با کل مصرف کشوری مثل مصر با جمعیتی بیش از ۱۰۷ میلیون نفر و اوج کل مصرف برق در حدود ۳۲ هزار مگاوات و یا کل مصرف برق پاکستان با جمعیت حدود ۲۴۰ میلیون نفری، برابری می‌کند.

وی ادامه داد: عمده اصلی تجهیزات مصرف‌کننده این بخش شامل ۲۰ میلیون کولر آبی عمدتا با برچسب انرژی بسیار پایین و ۱۰ هزار مگاوات مصرف و حدود ۱۰ میلیون کولر گازی با ۲۰ هزار مگاوات مصرف است؛ با جایگزینی کولر‌های آبی موجود با کولر‌های آبی راندمان بالا صرفه‌جویی ۵۰۰۰ مگاواتی در توان پیک شبکه برق کشور به‌وجود خواهد آمد؛ سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه­‌جویی خواهد شد و از هدررفت مصرف سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه­‌های برق جلوگیری می‌شود.

وی، شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به دنیا را، ۲ تا ۳ برابر اعلام و عنوان کرد: نهادینه‌شدن بدمصرفی در تمام بخش ­های مصرف‌­کننده انرژی، باعث به‌وجود آمدن بالاترین نرخ سود به هزینه در کشور جهت بهبود این بدی مصرف نسبت به تمام کشور‌های دنیا شده، به گونه‌ای که سرمایه ­گذاری در بهبود مصرف انرژی نسبت به ایجاد یا توسعه بخش تولید یا تبدیل مشتقات انرژی، غالبا بیش از ۹۰ درصد هزینه کمتر نیاز دارد.

وی افزود: این بدمصرفی درحالی‌که از عوامل تهدید برای بخش‌­های اقتصادی، اجتماعی و همچنین ایجاد بسیاری از ناترازی‌­های دیگر شده، می­‌تواند به‌عنوان یک فرصت جهت اصلاح ساختاری و زیربنایی بخش انرژی و دیگر بخش‌های مرتبط با حداقل هزینه محسوب شود.

رئیس گروه فرهنگسازی و مدیریت مصرف انرژی ساتبا، با تشریح برنامه ساتبا برای ارتقای بهره‌وری انرژی در کشور، خاطرنشان کرد: ساتبا در نظر دارد در فاز اول با تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولر‌های گازی راندمان بالا و تعویض ۵ میلیون الکتروموتور کولر آبی کم بازده با الکتروموتور‌های پربازده القایی(مغناطیس دائم) یا BLDC از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نسبت به کاهش ۳۰۰۰ مگاوات از بار شبکه در پیک مصرف برق اقدام کند.

وی، راهکار‌های تامین انرژی پایدار در شرایط خشکسالی­‌های پی‌در­پی و کمبود منابع آبی را تشریح و تصریح کرد: نیروگاه ‌های حرارتی به‌طور متوسط بین ۰.۵ تا ۲.۵ لیتر آب گران­‌بها را برای تولید هر کیلوات ­ساعت برق مصرف می‌کنند و در مجموع فقط در نیروگاه­‌های بخار سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود؛ با این وضعیت دشوار آبی، اجرای طرح‌­های زیربنایی در حوزه انرژی‌­های تجدیدپذیر و توسعه مدیریت و بهینه­‌سازی مصرف انرژی در کشور می­‌تواند کمک موثری برای صیانت از ذخایر آبی و تامین پایدار آن در کشور باشد.

این کارشناس انرژی با تصریح بر اینکه ایران تنها با یک درصد جمعیت دنیا بیش از ۲ درصد انرژی دنیا را مصرف می­‌کند و همین امر، کشور را به یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان تبدیل کرده است، اضافه کرد: ایران با مصرفی معادل ۳۵۴ میلیون تن نفت، جزو ۱۰ کشور اول دنیا با مصرف سرانه معادل ۳.۵ تن نفت محسوب می‌شود؛ به عبارتی دیگر اقتصاد ایران برای تولید هر یک دلار ارزش افزوده، به‌طور متوسط بیش از ۲.۵ برابر انرژی بیشتری نسبت به میانگین جهانی مصرف می­‌کند و در مجموع از لحاظ میزان مصرف انرژی، بالاتر از ایران، کشور‌های چین و هند هر کدام با جمعیتی بالغ بر یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، آمریکا با ۴۰۰ میلیون نفری، برزیل با ۲۱۰ میلیون نفری، روسیه با ۱۴۳ میلیون نفری تا ژاپن ۱۲۰ میلیون نفری قرار دارد؛ این‌گونه بدمصرفی، عاملی بسیار موثر جهت فشار حداکثری بر منابع، وابستگی شدید به یارانه‌های سنگین و آسیب‌پذیری مضاعف اقتصادی کشور شده است.

وی با ابراز امیدواری از شتاب فزاینده افزایش ظرفیت نیروگاه‌­های تجدیدپذیر روئیت‌پذیر کشور بعد از چندین سال رکود، بیان کرد: ظرفیت نیروگاه­‌های تجدیدپذیر روئیت ‌پذیر کشور با حمایت تمام‌قد دولت و مجلس، در یک سال اخیر شتابی فزاینده گرفته و به حدود ۲۰۰۰ مگاوات رسانده و قرار است در هفت ماه پیش رو به ۷۰۰۰ مگاوات برسد؛ این رشد بالا در توسعه انرژی­‌های پاک، ایران را جزو کشور‌هایی با بالاترین درصد رشد تجدیدپذیر‌ها در دنیا قرار خواهد داد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha