به گزارش هابصنعت؛ هومن صادقی، رئیس گروه فرهنگسازی و مدیریت مصرف انرژی ساتبا با بیان اینکه ورود سیستمهای سرمایشی به مدار مصرف در ماههای گرم سال حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار مگاوات، یعنی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهد، اظهار کرد: مصرف سامانههای سرمایشی عامل اصلی ناترازیها، تامین ناپایدار برق در منازل مسکونی و صنایع است که فقط بخش اقتصادی آن شامل میلیاردها دلار زیان مستقیم و غیرمستقیم میشود.
وی ادامه داد: این میزان مصرف سیستمهای سرمایشی در کشور با کل مصرف کشوری مثل مصر با جمعیتی بیش از ۱۰۷ میلیون نفر و اوج کل مصرف برق در حدود ۳۲ هزار مگاوات و یا کل مصرف برق پاکستان با جمعیت حدود ۲۴۰ میلیون نفری، برابری میکند.
وی ادامه داد: عمده اصلی تجهیزات مصرفکننده این بخش شامل ۲۰ میلیون کولر آبی عمدتا با برچسب انرژی بسیار پایین و ۱۰ هزار مگاوات مصرف و حدود ۱۰ میلیون کولر گازی با ۲۰ هزار مگاوات مصرف است؛ با جایگزینی کولرهای آبی موجود با کولرهای آبی راندمان بالا صرفهجویی ۵۰۰۰ مگاواتی در توان پیک شبکه برق کشور بهوجود خواهد آمد؛ سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفهجویی خواهد شد و از هدررفت مصرف سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاههای برق جلوگیری میشود.
وی، شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به دنیا را، ۲ تا ۳ برابر اعلام و عنوان کرد: نهادینهشدن بدمصرفی در تمام بخش های مصرفکننده انرژی، باعث بهوجود آمدن بالاترین نرخ سود به هزینه در کشور جهت بهبود این بدی مصرف نسبت به تمام کشورهای دنیا شده، به گونهای که سرمایه گذاری در بهبود مصرف انرژی نسبت به ایجاد یا توسعه بخش تولید یا تبدیل مشتقات انرژی، غالبا بیش از ۹۰ درصد هزینه کمتر نیاز دارد.
وی افزود: این بدمصرفی درحالیکه از عوامل تهدید برای بخشهای اقتصادی، اجتماعی و همچنین ایجاد بسیاری از ناترازیهای دیگر شده، میتواند بهعنوان یک فرصت جهت اصلاح ساختاری و زیربنایی بخش انرژی و دیگر بخشهای مرتبط با حداقل هزینه محسوب شود.
رئیس گروه فرهنگسازی و مدیریت مصرف انرژی ساتبا، با تشریح برنامه ساتبا برای ارتقای بهرهوری انرژی در کشور، خاطرنشان کرد: ساتبا در نظر دارد در فاز اول با تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولرهای گازی راندمان بالا و تعویض ۵ میلیون الکتروموتور کولر آبی کم بازده با الکتروموتورهای پربازده القایی(مغناطیس دائم) یا BLDC از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نسبت به کاهش ۳۰۰۰ مگاوات از بار شبکه در پیک مصرف برق اقدام کند.
وی، راهکارهای تامین انرژی پایدار در شرایط خشکسالیهای پیدرپی و کمبود منابع آبی را تشریح و تصریح کرد: نیروگاه های حرارتی بهطور متوسط بین ۰.۵ تا ۲.۵ لیتر آب گرانبها را برای تولید هر کیلوات ساعت برق مصرف میکنند و در مجموع فقط در نیروگاههای بخار سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرف میشود؛ با این وضعیت دشوار آبی، اجرای طرحهای زیربنایی در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی در کشور میتواند کمک موثری برای صیانت از ذخایر آبی و تامین پایدار آن در کشور باشد.
این کارشناس انرژی با تصریح بر اینکه ایران تنها با یک درصد جمعیت دنیا بیش از ۲ درصد انرژی دنیا را مصرف میکند و همین امر، کشور را به یکی از بزرگترین مصرفکنندگان انرژی در جهان تبدیل کرده است، اضافه کرد: ایران با مصرفی معادل ۳۵۴ میلیون تن نفت، جزو ۱۰ کشور اول دنیا با مصرف سرانه معادل ۳.۵ تن نفت محسوب میشود؛ به عبارتی دیگر اقتصاد ایران برای تولید هر یک دلار ارزش افزوده، بهطور متوسط بیش از ۲.۵ برابر انرژی بیشتری نسبت به میانگین جهانی مصرف میکند و در مجموع از لحاظ میزان مصرف انرژی، بالاتر از ایران، کشورهای چین و هند هر کدام با جمعیتی بالغ بر یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، آمریکا با ۴۰۰ میلیون نفری، برزیل با ۲۱۰ میلیون نفری، روسیه با ۱۴۳ میلیون نفری تا ژاپن ۱۲۰ میلیون نفری قرار دارد؛ اینگونه بدمصرفی، عاملی بسیار موثر جهت فشار حداکثری بر منابع، وابستگی شدید به یارانههای سنگین و آسیبپذیری مضاعف اقتصادی کشور شده است.
وی با ابراز امیدواری از شتاب فزاینده افزایش ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر روئیتپذیر کشور بعد از چندین سال رکود، بیان کرد: ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر روئیت پذیر کشور با حمایت تمامقد دولت و مجلس، در یک سال اخیر شتابی فزاینده گرفته و به حدود ۲۰۰۰ مگاوات رسانده و قرار است در هفت ماه پیش رو به ۷۰۰۰ مگاوات برسد؛ این رشد بالا در توسعه انرژیهای پاک، ایران را جزو کشورهایی با بالاترین درصد رشد تجدیدپذیرها در دنیا قرار خواهد داد.
انتهای پیام/