به گزارش هابصنعت به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به پیشبینیهای صورتگرفته در برنامه هفتم توسعه در زمینه مدیریت و جلوگیری از ناترازی انرژی در کشور گفت: ما باید بر روی جلوگیری از ناترازی انرژی در کشور متمرکز شویم.
نماینده مردم «لنگرود» در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ظرفیت برق - ظرفیت اسمی برق - در کشور ۹۳ هزار مگاوات است لذا درست نیست برای تامین ۵۰ الی ۶۰ هزار مگاواتی که نیاز کشور قلمداد میشود، به سختی بیافتیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعیهای برق باعث تعطیلی بسیاری از صنایع در کشور شده است، بیان کرد: مسئولین تاکید دارند که بارندگی در سال جاری کمتر شده است و ظرفیت «برق - آبی» ما بین ۱۰ الی ۱۵ هزار مگاوات است؛ با این حال ظرفیت اسمی برق ما ۹۳ هزار مگاوات است. همچنین کل برقی که ما وارد مدار میکنیم ۶۱ الی ۶۷ هزار مگاوات است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برای مدیریت این ناترازیها نسخههایی پیچیده شده است، بیان کرد: از این رو یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص پیدا کرده است و وزارت نیرو مکلف است با این منابع یک نیروگاه ۵ هزار مگاواتی احداث کند.
لاهوتی با بیان اینکه حدود ۲۴۰۰ هزار مگاوات نیز وضعیت ما را اورهال کرده و ما را به ظرفیت اسمی برق میرساند، بیان کرد: همچنین وزارت نیرو باید مباحث مربوط به نیروگاههای خورشیدی را مورد پیگیری قرار دهد.
لاهوتی با اشاره به تهدیدات آبی در کشور بیان کرد: طبق آمارها، و به طور متوسط در ۵ الی ۵۰ الی گذشته، هرگز بارندگی ما از ۲۴۷ متر مکعب بیشتر نبوده است.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در کشور، گفت: اگر ما این اصلاحات را مدنظر قرار ندهیم اصلا امکان موفقیت در این بخش را پیدا نخواهیم کرد. در حال حاضر بخش کشاورزی ۸۲ میلیارد مترمکعب، بخش آب شرب خانگی ۹ میلیارد مترمکعب و بخش صنعت هم ۴ میلیارد مترمکعب از منابع آبی را مصرف میکنند. ما براساس قانون برنامه هفتم توسعه باید مصرف آب بخش کشاورزی را ۲۰ درصد کاهش دهیم و میزان آن را به ۶۵ میلیارد مترمکعب برسانیم؛ بنابراین ما باید ۲۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی را به موجب قوانین برنامه هفتم توسعه نیز کاهش دهیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزات نیرو باید عزم خود را برای اصلاحات حوزه انرژی جدی کند، بیان کرد: مطمئنا ما در بخش آب آشامیدنی در کشور دچار مشکل نیستیم البته به جد باید اصلاحات در مصرف آب کشاورزی را مدنظر قرار دهیم.
انتهای پیام/