۱۳:۲۶

۱۴۰۴/۰۴/۱۶

تعمیر و تکمیل ۱۰۰ حلقه چاه نفت و گاز در سال ۱۴۰۳ از سوی شرکت ملی حفاری

تعمیر و تکمیل ۱۰۰ حلقه چاه نفت و گاز  در سال ۱۴۰۳ از سوی شرکت ملی حفاری
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ شرکت ملی حفاری ایران با بهره‌گیری از ۶۲ دستگاه حفاری فعال در کنار بازگرداندن ۲ دستگاه دیگر به مدار عملیات موفق شد ۱۰۰ حلقه چاه نفت و گاز را حفاری، تعمیر و تکمیل کند.
کد خبر : ۱۵۶۹

به گزارش هاب‌صنعت به نقل از شانا؛ مهران مکوندی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ شرکت ملی حفاری ایران با بهره‌گیری از ۶۲ دستگاه حفاری فعال در کنار بازگرداندن ۲ دستگاه دیگر به مدار عملیات موفق شد ۱۰۰ حلقه چاه نفت و گاز را حفاری، تعمیر و تکمیل کند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای و توصیفی و ۷۶ حلقه نیز در قالب عملیات تعمیری و تکمیلی به سرانجام رسیدند ادامه داد: این عملکرد نتیجه برنامه‌ریزی دقیق، هماهنگی بین‌بخشی، افزایش بهره‌وری عملیاتی و تقویت خدمات فنی یکپارچه بوده است.

مکوندی با بیان اینکه در مقایسه با سال‌های گذشته، این موفقیت به‌ویژه با توجه به شرایط محدودکننده اقتصادی و تحریمی جهشی چشمگیر محسوب می‌شود افزود: فعال‌سازی دوباره دکل‌های راکد، به‌ویژه دستگاه حفاری ۴۸ فتح در خارک و دستگاه حفاری ۷۳ فتح که ساخت داخل است، نقش مؤثری در این پیشرفت داشته‌اند. افزایش بهره‌وری، کاهش زمان‌های غیرمولد و تکیه بر توان داخلی، ستون‌های اصلی این دستاورد بوده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت ملی حفاری ایران که با تصویب شورای عالی امنیت ملی از فهرست واگذاری‌های اصل ۴۴ خارج و امکان سرمایه‌گذاری دوباره برای نوسازی ناوگان به آن داده شد، برنامه خرید ۱۵ دستگاه حفاری خشکی با توان‌های مختلف ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ اسب بخار به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار را با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، تدوین کرده است. این دکل‌ها به‌ویژه برای اهداف توصیفی و اکتشافی طراحی شده‌اند و به آخرین فناوری‌های روز مجهز خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در کنار این، تجهیزات تخصصی خدمات فنی مانند پمپ‌های پرفشار، لایه‌آزمایی، نمودارگیری، لوله مغزی سیار و تجهیزات ول‌تستینگ نیز در فهرست خرید قرار دارد افزود: هم‌گرایی این تجهیزات با ناوگان فعلی از طریق برنامه‌ریزی دقیق در قالب کارگروه نظارتی مشترک با مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و هماهنگی با وزارت نفت در حال انجام است.

مکوندی یکی از اولویت‌های راهبردی شرکت ملی حفاری ایران در سال‌های اخیر را ابومی‌سازی تجهیزات راهبردی و ارتقای سهم ساخت داخل در پروژه‌های حفاری خواند و اظهار کرد: در همین راستا همکاری با شرکت‌هایی مانند مجتمع فجر شیراز که سابقه‌ای در ساخت اجزای کلیدی دکل‌های حفاری دارند، توسعه یافته است. پروژه ساخت سومین دکل حفاری در داخل کشور، با صرفه‌جویی ۷ میلیون دلاری، نمونه‌ای از این اقدام‌هاست که با بهره‌گیری از توان مهندسی داخلی و مدیریت منابع محقق شده است.

وی با بیان اینکه تعیین اولویت‌ها براساس نیاز عملیاتی میدان‌ها، نوع پروژه‌ها(توسعه‌ای، اکتشافی، تعمیراتی) و ظرفیت بومی‌سازی موجود در کشور انجام می‌شود افزود: با این حال چالش‌هایی مانند کمبود برخی زیرساخت‌های فنی، نیاز به انتقال فناوری، همچنین تأمین به‌موقع قطعات باکیفیت از موانع اصلی مسیر بومی‌سازی هستند. نگاه شرکت همچنان تقویت ساخت داخل و کاهش وابستگی است.

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در نمایشگاه نفت تهران ۲ قرارداد مهم با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کردیم افزود: یکی در زمینه تولید ۹ موتور ژنراتور با ظرفیت یک مگاوات برای هر واحد و دیگری تولید چهار دستگاه سانتریفیوژ برای تصفیه سیالات حفاری. این تجهیزات که پیش‌تر از کشور‌های غربی تأمین می‌شد، حالا به‌صورت بومی‌سازی‌شده و با استاندارد‌های ملی تولید خواهد شد. تا پایان سال، نخستین نمونه‌ها تحویل و وارد چرخه بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در مسیر بهره‌گیری از این فناوری‌ها، شرکت ملی حفاری نقشه راه روشنی دارد که شامل همکاری مستمر با پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی برای ارزیابی و پیاده‌سازی فناوری‌ها در عملیات میدانی است. این نقشه اجرایی با تمرکز بر کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت در حفاری و تسریع در فرآیند تکمیل چاه‌ها، تدوین شده و هم‌اکنون در چند پروژه میدانی در حال اجراست.

مکوندی ادامه داد: در نمایشگاه نفت، موافقت‌نامه‌ای با مدیریت اکتشاف امضا کردیم که براساس آن، حداقل یک دستگاه حفاری ۳۰۰۰ اسب بخار و ۲ دستگاه با توان ۲۰۰۰ اسب بخار برای عملیات اکتشاف اختصاص خواهد یافت. این دستگاه‌ها به آخرین فناوری روز تجهیز می‌شوند. هدف ما پشتیبانی از برنامه‌های مدیریت اکتشاف در کشف میدان‌های جدید نفت و گاز است که نقشی راهبردی در امنیت انرژی کشور دارد.

وی با بیان اینکه همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای شرکت ملی حفاری اهمیت راهبردی دارد ادامه داد:  زیرا حفاری اکتشافی سرآغاز توسعه هر میدان هیدروکربوری است. با شناسایی چالش‌های موجود در حوزه حفاری اکتشافی، به‌ویژه در مناطق سخت‌گذر یا مرزی، بسته‌ای از راهکار‌ها را با رویکرد چابک‌سازی عملیات، کاهش زمان اجرای پروژه و ارتقای کیفیت حفاری طراحی کرده‌ایم.

مکوندی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری در سال‌های اخیر، تمرکز ویژه‌ای بر ارتقای نظام مهندسی حفاری داشته و تقویت بدنه مهندسی داخلی را در اولویت قرار داده است افزود: ازجمله اقدام‌های انجام‌شده می‌توان به به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های طراحی، آموزش مستمر نیرو‌های مهندسی، تدوین دستورالعمل‌های بومی‌شده و به‌کارگیری سامانه‌های مانیتورینگ عملیات حفاری اشاره کرد، همچنین واحد مطالعات حفاری و ارائه مشاوره مهندسی در تمام پروژه‌ها فعال‌تر از گذشته عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران مهم‌ترین شاخص جهانی در حوزه حفاری را کاهش زمان‌های غیرمولد است خواند و اظهار کرد: ما از عدد ۲۱ درصد به حدود ۹.۶ درصد رسیده‌ایم و هدف‌گذاری کرده‌ایم به زیر ۳ درصد برسیم. در چشم‌انداز پنج ساله شرکت ملی حفاری ایران، چند محور اصلی در اولویت توسعه قرار گرفته‌اند. نخست نوسازی ناوگان حفاری خشکی و دریایی با تأکید بر خرید و ساخت دکل‌های جدید و مدرن است. تمرکز ویژه‌ای نیز بر توسعه حفاری‌های دریایی به‌ویژه در میدان‌های نفتی آب‌های خلیج فارس در حال برنامه‌ریزی است، همچنین ارتقای تجهیزات خدمات فنی و یکپارچه‌سازی آنها در راستای افزایش سرعت و دقت عملیات در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه دیجیتال‌سازی فرآیند‌های حفاری، از طراحی و مانیتورینگ تا تحلیل عملیات و مدیریت داده‌های چاه، محور مهم دیگر در این چشم‌انداز است افزود: این تحول دیجیتال به کاهش خطا، تصمیم‌گیری سریع‌تر، صرفه‌جویی اقتصادی و ایمنی بیشتر منجر خواهد شد. تقویت همکاری با مراکز علمی و دانش‌بنیان، توسعه منابع انسانی و افزایش رقابت‌پذیری در بازار بین‌المللی نیز بخشی از این افق راهبردی است که تا سال ۱۴۰۸ دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/


گزارش خطا
ارسال نظر
captcha