به گزارش هابصنعت؛ داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: ایران با ۲۷.۳ تریلیون دلار ذخایر منابع طبیعی و معدنی، پس از آمریکا، روسیه، عربستان و کانادا در جایگاه پنجم جهان قرار دارد.
وی با بیان اینکه از این میزان، هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار به بخش معادن اختصاص دارد، تصریح کرد: تاکنون فقط ۲۹ میلیارد دلار از این ذخایر کشف شده که معادل ۲ درصد ظرفیت معدنی کشور است. امیدواریم سهم اکتشاف مواد معدنی افزایش یابد.
اسماعیلی با اشاره به ظرفیت فرآوری مواد معدنی در کشورهای پیشرفته، تاکید کرد: اگر ایران فرآوری مواد معدنی را به سطح جهانی برساند، میتواند بیش از ۱۰ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده از ذخایر معدنی خود کسب کند.
وی با انتقاد از خامفروشی در کشور، تصریحکرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، نیازمند ورود جدی و موثر بخش خصوصی به حوزه اکتشاف و فرآوری هستیم.
رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، سرمایهگذاری هدفمند و همگرایی تیمی را رمز موفقیت در این بخش عنوان کرد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی و استفاده بهینه، مطلوب و درخور از توانمندیها و ظرفیتهای بخش خصوصی، امیدواریم زیرساختهای لازم در دست بهرهبرداری قرار گیرد.
اسماعیلی، با اشاره به وضعیت اکتشاف در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این استان سالها فاقد اکتشافات معدنی جدی بود، در حالی که امروز با رویکرد ویژه آقای پزشکیان و دولت چهاردهم به مناطق محروم و بهویژه به استان مرزی سیستان و بلوچستان، بهره برداری از بزرگترین معدن مس خاورمیانه که در این منطقه قرار دارد، در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در آنسوی مرز، در پاکستان، بزرگترین معدن مس و طلای دنیا وجود دارد؛ اما در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز با ایران، تنها سیم خاردار کشیده شده است.
انتهای پیام/