به گزارش هابصنعت؛ کرامت ویسکرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران امروز(دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت) در نشست خبری با بیان اینکه همسو با اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه، وزارت نفت با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور، اقدام به تدوین آییننامهای کرده که فرآیند تخصیص سهمیه سوخت بر اساس عملکرد واقعی ناوگان حملونقل دیزلی را اصلاح کند، گفت: براساس این مصوبه، قیمت نفتگاز سهمیهای برای ناوگان فعال حملونقل دیزلی تغییری نمیکند و همچنان با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه ناوگان دیزلی شامل حدود یک میلیون دستگاه کامیون، اتوبوس و مینیبوس است که عملکرد آنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ثبت و به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام میشود، گفت: این ثبت اطلاعات هر ۱۵ روز انجام میشود و سهمیه سوخت براساس مقدار کارکرد واقعی اختصاص مییابد.
ویسکرمی با اعلام اینکه یکی از چالشهای گذشته، صدور بارنامههای صوری و ثبت اطلاعات نادرست از عملکرد ناوگان بوده است، تصریح کرد: برای رفع این مشکل، از سال ۱۳۹۳ مصوبهای برای استفاده از سامانه GPS برای پایش ناوگان تصویب شد، اما اجرایی شدن آن به تأخیر افتاد، در ادامه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ مصوب کرد که ناوگان برونشهری به سامانه سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حملونقل دیزلی) مجهز شود.
وی با تأکید بر عدم تغییر نرخ سوخت سهمیهای برای ناوگان فعال حملونقل دیزلی اظهار کرد: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی بهصورت برخط به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارسال شده و کنترل میشود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد. همچنین، کارت اضطراری تأمین سوخت در جایگاههای منتخب برای موارد ضروری در نظر گرفته شده است.
اجرای نرخ پلکانی نفتگاز از ابتدای تیر
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه این اقدام افزون بر مدیریت مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینهسازی یارانههای انرژی میشود، گفت: انتظار میرود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانههای مربوطه، سهمیهبندی سوخت به شکل دقیقتر و منصفانهتری انجام شود.
ویسکرمی درباره مصوبه هیئت دولت برای سهنرخی شدن نفتگاز با اعلام اینکه نرخ پلکانی نفتگاز از ابتدای تیر اجرایی میشود، بیان کرد: نرخ نفتگاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان ۳۰۰ تومان خواهد بود و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا برنامه غیرواقعی دارند شامل افزایش قیمت میشوند، نرخ جدید هم هفته پایانی خرداد از سوی وزارت نفت اعلام میشود.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت با همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سازمان شهرداریها، طرحی را برای تخصیص سوخت به ناوگان حملونقل دیزلی بر اساس حرکت در مسیر اجرا کرده است، تصریح کرد: این طرح افزون بر افزایش شفافیت، از سوءاستفادههای احتمالی و صدور بارنامههای سوری جلوگیری میکند.
افزایش شفافیت با اجرای طرح تخصیص سوخت در مسیر
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه در این سامانه، تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش واقعی ناوگان انجام میشود، بیان کرد: از ابتدای تیر سهمیه سوخت ناوگان بر مبنای عملکرد و بارنامه در مسیر اختصاص مییابد. به این ترتیب کامیونهایی که بار جابهجا میکنند و مسیر مشخصی را طی میکنند، سهمیه خود را در طول مسیر و جایگاههای مشخص دریافت میکنند و پس از تأیید حرکت از طریق سامانههای پایش، سهمیه بعدی در نقاط مشخصی به آنها اختصاص مییابد.
ویسکرمی هدف از اجرای طرح سوختگیری در مسیر را کنترل مصرف نفتگاز در بخش حملونقل ناوگان دیزلی دانست و گفت: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی بهصورت برخط به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارسال و کنترل میشود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد.
وی با تأکید بر اینکه این اقدام افزون بر اصلاح مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینهسازی یارانههای انرژی میشود، بیان کرد: انتظار میرود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانههای مربوطه، سهمیهبندی سوخت به شکل دقیقتر و منصفانهتری انجام شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، دریافت سند حمل الکترونیکی برای ناوگان درونشهری و برونشهری الزامی است، تصریح کرد: بر اساس بارنامه، حرکت در طول مسیر یا محدوده شهری تا سقف سهمیه اعتباری و همان ۳۰۰ تومان است.
انتهای پیام/